• Redakcja
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Patronat medialny
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    Łukaszenka chce, by Europa płaciła Białorusi za… powietrze

    Łukaszenka chce, by Europa płaciła Białorusi za… powietrze

    hołownia i orędzie

    Kosztowna wizyta marszałka Sejmu w USA. Podano kwotę

    Braun

    Sondaż. Braun zdecyduje o powstaniu rządu? Bez niego brak większości

    Żurek wyśle „łowców cieni”, żeby złapali Ziobrę? „Specjalna grupa tropi”

    Żurek wyśle „łowców cieni”, żeby złapali Ziobrę? „Specjalna grupa tropi”

    Zniknął Dmitrij Miedwiediew. Putin zwołał specjalną konferencję

    Miedwiediew grozi Belgii. „Zniknie z mapy”

    Pościg na Zakopiance. Okazało się, że za kierownicą siedział 14-latek

    Handlowali m.in. fentanylem. Wśród zatrzymanych lekarz i ksiądz

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    Łukaszenka chce, by Europa płaciła Białorusi za… powietrze

    Łukaszenka chce, by Europa płaciła Białorusi za… powietrze

    hołownia i orędzie

    Kosztowna wizyta marszałka Sejmu w USA. Podano kwotę

    Braun

    Sondaż. Braun zdecyduje o powstaniu rządu? Bez niego brak większości

    Żurek wyśle „łowców cieni”, żeby złapali Ziobrę? „Specjalna grupa tropi”

    Żurek wyśle „łowców cieni”, żeby złapali Ziobrę? „Specjalna grupa tropi”

    Zniknął Dmitrij Miedwiediew. Putin zwołał specjalną konferencję

    Miedwiediew grozi Belgii. „Zniknie z mapy”

    Pościg na Zakopiance. Okazało się, że za kierownicą siedział 14-latek

    Handlowali m.in. fentanylem. Wśród zatrzymanych lekarz i ksiądz

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
Strona Główna Gospodarka Biznes

Lidl i Biedronka stawiają na te same kategorie produktów na swoich standach. To kosmetyki, słodycze i chemia

3 września 2018
Kategorie: Biznes, Gospodarka
Lidl i Biedronka stawiają na te same kategorie produktów na swoich standach. To kosmetyki, słodycze i chemia
UdostępnijPodaj dalejUdostępnijWyślij

Liderzy rynku dyskontowego stosują wręcz te same strategie zarządzania standami w swoich placówkach. Różni je tylko kolejność udziałów 3 najważniejszych grup towarowych. Podczas gdy w Biedronce kosmetyki mają najwięcej ekspozycji – 27%, w Lidlu zajmują 22%. Z kolei dla niemieckiej sieci najważniejsze są słodycze – 31%. Portugalski konkurent przeznacza na nie 18%. Natomiast chemia gospodarcza pozostaje na poziomie 20% w dyskontach Grupy Jeronimo Martins i 19% w sklepach należących do Schwarz Group. Do takich wniosków doszli specjaliści z platformy TakeTask.

Jak podkreśla Andrzej Wojciechowicz, ekspert rynku FMCG, kosmetyki, słodycze i chemia gospodarcza są czołowymi kategoriami produktów w generowaniu efektywnej, skumulowanej marży brutto. Wpływ na ich aprecjację mają nie tylko sieci, ale też producenci, gotowi dodatkowo wynagradzać detalistę za ekstra miejsce sprzedaży. Jest to szczególnie widoczne w branżach o znaczących budżetach promocyjnych. Efekt to stosunkowo wysoki zysk sprzedawcy na danym towarze.

– Tego typu artykuły kupują i to dosyć często praktycznie wszyscy konsumenci. Dlatego sieciom opłaca się wystawiać je na dodatkowych ekspozycjach. Ponadto takie umieszczenie asortymentu zwykle jest połączone z promocją w gazetce. Zatem sklep i producent obniżają swoje marże, ale liczą na większą sprzedaż ilościową. W całościowym rozrachunku zysk, liczony w złotówkach, a nie jako procent, jest zwykle większy niż w tygodniach bez rabatów – komentuje Arkadiusz Cybulski, Dyrektor Zarządzający platformą TakeTask.

Według Andrzeja Wojciechowicza, inna kolejność udziałów w ekspozycjach jest wynikiem różnej efektywności promowanych kategorii produktów w każdej sieci. To w sposób pośredni wskazuje również na presję negocjacyjną, wynikającą z przyjętej polityki asortymentowej danego detalisty. Jego motywacją może być chęć poprawy całościowej marży brutto dla określonej grupy towarów w celu wypełnienia założeń przyjętej strategii.

– Sama kolejność udziału kategorii w sieci wynika z wewnętrznej kalkulacji opłacalności promocji oraz jej wpływu na liczbę klientów odwiedzających sklepy. W Lidlu słodycze są na pierwszym miejscu, a w Biedronce – na trzecim. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że sama chemia gospodarcza jest na bardzo zbliżonym poziomie 20% vs 19% – dodaje Arkadiusz Cybulski.

W Biedronce kolejne miejsca zajęły takie kategorie produktowe, jak m.in. artykuły spożywcze suche – 8%, a także kawy, herbaty i zioła – łącznie 5%. Natomiast w Lidlu zaraz za TOP 3 znalazły się napoje – 8% oraz art. dla dzieci – 5%. I tu widać już pewne zróżnicowanie. Zdaniem ekspertów, udziały ww. towarów w standach mogą zmieniać się sezonowo. Jednak nie mają szansy zdeklasować kosmetyków, słodyczy czy też chemii gospodarczej, gdyż to są stałe elementy koszyków.

– Dla przykładu, w okresie letnim nikt specjalnie nie promuje napojów. Obrót i tak jest bardzo wysoki, a jeśli detalista dopuści dodatkową ekspozycję, to raczej z powodów czysto operacyjnych. Producent może mu zaproponować za to wyjątkową cenę, aby np. pozbyć się zapasów z nadprodukcji i wykorzystać pik sezonowej sprzedaży – zwraca uwagę Andrzej Wojciechowicz.

Jak podsumowuje ekspert z platformy TakeTask, w niektórych tygodniach mogą pojawić się grupy produktów, które będą mocno promowane. Jednak TOP 3 są znacznie szerszymi kategoriami niż pozostałe rodzaje artykułów, np. karmy dla zwierząt – 1% w Biedronce i 2% w Lidlu. Prawie każdy kupuje słodycze, kosmetyki i chemię gospodarczą. Ale nie wszyscy mają psy albo koty. Podobnie jest z asortymentem dla dzieci, który interesuje głównie rodziców, dziadków i oczywiście najmłodszych konsumentów.

Badanie odbyło się na przełomie czerwca i lipca br. w 55 placówkach Biedronki, gdzie były wystawione 993 zapełnione standy, a także w 54 sklepach Lidla. Tam było 1016 tego typu ekspozycji.

Czytaj także: Przedsiębiorcy tracą cierpliwość i czas. Jest reakcja Ministerstwa Sprawiedliwości

Źr.: Materiały prasowe
Tagi badanieBiedronkadyskontyKategorieLidlprodukty
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wiadomości
  • Gospodarka
  • Sport
  • Kultura
  • Historia
  • Publicystyka
  • Moto
  • Koronawirus

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine