W Warszawie miała miejsce konwencja założycielska partii Wiosna, podczas której jej twórca Robert Biedroń przedstawił założenia programowe nowego ugrupowania. Instytut Ordo Iuris twierdzi, że wśród nich znalazły się propozycje jednoznacznie niezgodne z obowiązującą Konstytucją.
Chodzi m.in. o wprowadzenie możliwości dobrowolnego zabicia dziecka do 12. tygodnia ciąży, ograniczenie wolności sumienia i eliminacja lekcji religii ze szkół publicznych. Instytut Ordo Iuris przygotował analizę postulatów programowych nowego ugrupowania.
Przedstawiciele Instytutu twierdzą, że do niekonstytucyjnych punktów programu Wiosny należy przede wszystkim postulat wprowadzenia „aborcji na życzenie”. Konstytucja RP każdemu zapewnia prawną ochronę życia. Podobnie jak międzynarodowe umowy, nie dopuszcza uzależniania tej ochrony od wieku, stanu zdrowia czy innych cech, w szczególności faktu urodzenia. Dlatego ewentualne wprowadzenie regulacji umożliwiających uśmiercenie dziecka na życzenie matki byłoby rażącym naruszeniem Konstytucji. Trybunał Konstytucyjny już w 1997 r. podkreślił, że w demokratycznym państwie prawnym niedopuszczalna jest swoboda zabójstwa prenatalnego dzieci w pierwszych tygodniach ich życia.
Czytaj także: Stan współczesnej oświaty. Czy czas na radykalne zmiany?
Ordo Iuris o klauzuli sumienia
Ordo Iuris wskazuje, że niezgodny z Konstytucją i prawem międzynarodowym jest również postulat likwidacji klauzuli sumienia. Prawo do sprzeciwu sumienia, czyli do postępowania w zgodzie z własnym sumieniem, należy do podstawowych i naturalnych (przyrodzonych) praw człowieka. Jest ono integralnym elementem ludzkiej wolności. Jednocześnie jego zagwarantowanie stanowi jeden z podstawowych obowiązków władz demokratycznego państwa prawnego. Ustawodawca musi wprowadzić regulacje maksymalnie zabezpieczające korzystanie z tego prawa.
„Wprost niezgodny z obowiązującą Konstytucją oraz Konkordatem jest postulat wyrugowania lekcji religii ze szkół publicznych. Zgodnie ustawą zasadniczą religia kościoła lub innego związku wyznaniowego o uregulowanej sytuacji prawnej może być przedmiotem nauczania w szkole. Jednocześnie prawo do korzystania z edukacji religijnej wiąże się z prawem rodziców do wychowania religijnego i moralnego swoich dzieci. oraz prawem dziecka do nauki. Polskie przepisy przyznają obywatelom możliwość żądania organizowania lekcji religii. Jednocześnie nakładają na władze publiczne obowiązek ich zapewnienia, a co za tym idzie finansowania” – wyjaśnia Konrad Dyda, ekspert Instytutu Ordo Iuris.
Źródło: ordoiuris.pl