Kilka dni temu portal widamoscihandlowe.pl ujawnił plany sieci Żabka na obejście ograniczeń w handlu w niedziele. Dzięki współpracy z Pocztą Polska placówki te, miałyby być otwarte w każdym dniu tygodnia. Na doniesienia zareagowała Poczta Polska. W swoim oświadczeniu odcina się od pomysłu, jednak nie wykluczyła posiadania statusu placówki pocztowej przez sklepy Żabka.
O sposobie Żabki na obejście zakazu napisał portal widamoscihandlowe.pl. Sieć doszła do wniosku, że jej sklepy, jako placówki pocztowe, będą mogły funkcjonować również w niedziele objęte ograniczeniem handlu. W komentarzu do doniesień portalu, biuro prasowe Żabki tłumaczyło sprawę współpracą z Pocztą Polską i DHL.
„Status placówki pocztowej sklepów Żabka wynika z umów zawartych z operatorem pocztowym i funkcjonuje w sieci od 2012 roku, a obecny status wynika bezpośrednio z poszerzonej umowy zawartej z operatorem pocztowym w 2015 roku. Umowy te zostały zawarte w związku z rozpoczęciem świadczenia wybranych usług pocztowych i były szeroko komunikowane wcześniej. Ostatnim przykładem jest poszerzenie współpracy z Pocztą Polską w ubiegłym roku” – czytamy w odpowiedzi Żabki na pytanie portalu wiadomoscihandlowe.pl.
Co na to Poczta Polska?
Doniesienia o pomyśle Żabki wywołały wiele dyskusji. Głos w sprawie szybko zabrała Poczta Polska, która stanowczo odcięła się od takich działań.
„(…) Wyjaśniamy, że wykorzystanie zapisów w prawie dotyczącym wyłączenia z zakazu handlu w niedzielę działalności związanej ze świadczeniem usług pocztowych to autonomiczna decyzja Zarządu Żabka Polska S.A.” – czytamy w oświadczeniu.
W dalszej części Poczta Polska podkreśla, że Żabki nie są placówkami pocztowymi. Jednak okazuje się, że sklepy mogą nabyć taki status w przypadku współpracy z innym operatorem pocztowym.
„Umowa Poczty Polskiej o współpracy z Żabką nie ma cech umowy agencyjnej (pośredniczenie przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie / albo do zawierania umów w imieniu Poczty Polskiej), gdyż w zewnętrznych punktach odbioru dochodzi jedynie do wydania przesyłek (ostatnia faza realizacji usługi, na którą to usługę umowę zawarł nadawca). Tym samym nie dochodzi do zawierania umów na rzecz lub w imieniu Poczty Polskiej – stąd też nie powinno być nawet domniemania, że sklepy Żabka funkcjonują w obszarze agencyjnym Poczty Polskiej” – czytamy w komunikacie.