Przedsiębiorcy mają czas do końca czerwca, by dopełnić zaległych obowiązków rejestrowych. Nowelizacja, która obowiązuje od stycznia, dała sądom rejestrowym możliwość wykreślania z KRS podmiotów, które ich nie wypełniają, np. nie składając sprawozdań finansowych. Procedura może być wszczęta bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego, a mienie podmiotu w takich przypadkach przejmie Skarb Państwa.
Zalecamy sprawdzenie, czy wszystkie obowiązki rejestrowe są i czy były spełniane, szczególnie w tzw. uśpionych spółkach projektowych
– mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Sławomir Lisiecki, radca prawny, partner w kancelarii Galt.
Czytaj także: Spadła liczba kontroli podatkowych. Fiskus precyzyjniej typuje oszustów, ale przychody maleją
Żeby uniknąć wykreślenia, należy wykonać zaległe obowiązki rejestrowe do 1 lipca 2015 r.
W przypadku niewykonania obowiązków rejestrowych, a więc niezłożenia wniosku o zmianę wpisu czy braku złożenia wymaganych dokumentów (np. sprawozdania finansowego), sąd rejestrowy będzie mógł z urzędu wszcząć procedurę rozwiązania i wykreślenia podmiotu wpisanego do KRS bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego.
Dotychczasowe przepisy przewidywały, że w przypadku braku sprawozdań sąd mógł wymierzyć grzywnę. Okazało się jednak, że nie było to rozwiązanie skuteczne. Po zmianach, poza grzywną, która nie przynosiła zamierzonego efektu, będzie także możliwe wszczęcie procedury zmierzającej do rozwiązania spółki z urzędu. Dotyczy to spółek, czy nawet szerzej, wszystkich podmiotów. Najwięcej jest spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, więc to je najbardziej dotkną nowe regulacje.
– wskazuje Sławomir Lisiecki.
Wszczęcie procedury możliwe jest po tym, gdy podmiot nie składa sprawozdań przez dwa lata. Sąd jednak zawiadamia, że zostało rozpoczęte postępowanie oraz wzywa do wykazania, że spółka prowadzi faktyczną działalność i posiada majątek.
Wtedy jest czas na to, żeby udowodnić, iż nie powinno się wykreślać podmiotu z rejestru, bo wciąż prowadzi działalność
– radzi Lisiecki.
Przed wykreśleniem w wyniku tej procedury można się ustrzec, wypełniając obowiązki informacyjne.
W toku postępowania sąd może zwracać się do innych organów i instytucji, w tym podatkowych, o udzielenie różnych informacji, żeby ustalić, czy podmiot posiada zbywalny majątek i czy faktycznie prowadzi działalność. Jeżeli sąd rejestrowy ustali, że podmiot nie wykonujący obowiązków rejestrowych faktycznie nie prowadzi działalności i nie posiada zbywalnego majątku, orzeknie o rozwiązaniu podmiotu i jego wykreśleniu z KRS. W takiej sytuacji majątek spółki przechodzi na Skarb Państwa.
To ma skutek dla wierzycieli danej spółki. Jeśli nasz kontrahent zostanie wykreślony z KRS, możemy dochodzić długów od Skarbu Państwa, ale jest na tylko rok
– mówi Lisiecki.
Kolejna zmiana dotyczy wykreślenia podmiotów, które zgłosiły wniosek o upadłość, ale nie została ona ogłoszona z powodu braku środków na pokrycie kosztów postępowania.
Do tej pory właściwie nie było wiadomo, co się działo z takimi spółkami kadłubkowymi: nie były wykreślane, nie upadły, formalnie dalej funkcjonowały, a jednocześnie wiadomo było, że powinny zniknąć, bo nie mają majątku
– zauważa Lisiecki.
Teraz także takie podmioty zostaną objęte postępowaniem o rozwiązanie.
Zmiany, które obowiązują od początku miesiąca, mają poprawić wydajność sądów rejestrowych, obniżyć koszty prowadzonych postępowań oraz zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego poprzez uaktualnienie danych w KRS, czyli wykreślenie „martwych” podmiotów z rejestru.
Źródło: Agencja Informacyjna Newseria fot. Artur Andrzej / Wikimedia Commons