„Sos cygański” znika z półek – informuje niemiecka gazeta „Bild am Sonntag”. W obliczu światowej dyskusji na temat rasizmu firma Knorr postanowiła zmienić nazwę popularnego produktu.
Zmiany nazwy „sosu cygańskiego” domagała się już w 2013 roku Centralna Rada Niemieckich Sinti i Romów. Członkowie społeczności grozili wówczas bojkotem innych produktów koncernu Unilever, do której należy marka Knorr.
Temat powrócił po siedmiu latach, na fali globalnej dyskusji o problemie rasizmu i dyskryminacji zapoczątkowanym protestami Black Lives Matter w USA. Przedstawiciele firmy Knorr ogłosili, że przychylą się do prośby zmiany nazwy przysmaku.
-Termin„ sos cygański” może być interpretowany negatywnie, postanowiliśmy nadać naszemu sosowi Knorr nową nazwę – ogłosili. Z komunikatu wynika, że sos powróci na półki pod nazwą: „Węgierski Sos Paprykowy”. Co istotne, skład produktu pozostanie niezmienny.
Centralna Rada Niemieckich Sinti i Romów przyjęła wiadomość entuzjastycznie. – To dobrze, że Knorr odpowiada tutaj na skargi najwyraźniej wielu ludzi – podkreślił Romani Rose, prezes społeczności, w rozmowie z serwisem bild.de.
Rose podkreśla jednak, że jest zaniepokojony antycyganizmem rosnącym nie tylko w Niemczech, ale i w innych krajach Europy.
Nie będzie już "Sosu Cygańskiego".
— Jerzy Haszczyński (@JHaszczynski) August 16, 2020
Znana firma zmienia jego nazwę na "Sos Paprykowy Węgierskiego typu".
To efekt niemieckiej debaty o rasizmie, pisze @BILD https://t.co/FDnZEx2lp6
Słowo "cyganeria" będzie też na indeksie? Orwell uśmiecha się do nas z nieba.
— Marcin Wątrobiński (@mar_watrobinski) August 16, 2020
Źródło: „Bild”, Twitter, RTL