„Niech zostanie tak jak było” – brzmi hasło na jednym z billboardów i ma związek z akcją, która przekonuje do stanowiska rządu w sprawie wymiaru sprawiedliwości. Kampania Polskiej Fundacji Narodowej „Sprawiedliwe sądy” miała informować, ale póki co stała się przedmiotem ostrej krytyki i uruchomiła opozycję. Szybko doczekaliśmy się też parodii…
Prorządowa kampania Polskiej Fundacji Narodowej „Sprawiedliwe sądy” trwa od piątku. W skład akcji wchodzą billboardy, prasę i spoty w TV i internecie. Poniżej przykład:
Akcja miała za zadanie przekonywać, że zmiany w sądownictwie są potrzebne, póki co stała się obiektem ostrych ataków. Przeciwnicy zarzucają rządzącym m.in., że wydali 19 mln zł na polityczną agitację.
Prezes PFN odpiera zarzuty
Prezesem Polskiej Fundacji Narodowej jest Cezary Jurkiewicz, który wypowiedział się w kontekście zarzutów wymierzonych w kampanię. Zapewnił, że twórcy kampanii są apolityczni.
„Nie jesteśmy polityczni w tej kampanii, nigdzie się nie ukaże, jakich zmian żądamy. Chcemy, żeby wszyscy obywatele Polski, którzy mają kontakt ze swoimi posłami, poszli do swoich posłów i powiedzieli, czego oczekują” – powiedział w „Minęła 20” na antenie TVP Info.
To jednak nie przekonało krytyków, którzy zarzucają mu, że ostatnia akcja ewidentnie wpisuje się w retorykę prezentowaną przez partię Jarosława Kaczyńskiego.
Fala krytyki i spot
Wyjaśnienia Jurkiewicza nie przekonały jednak krytyków, którzy wspominają o marnotrawieniu publicznych pieniędzy oraz o politycznej agitacji. Wśród nich znaleźli się także przedstawiciele opozycji, którzy postanowili sparodiować spot.
W jednym z filmów umieszczonych w sieci, PO odnosi się do sprawy uniewinnienia przez Andrzeja Dudę, prawie 2 lata temu, Mariusza Kamińskiego i Macieja Wąsika. Twórcy spotu piszą: „Wolne sądy zagrażają patologiom PiS”.
M. Kamiński został skazany na 3 lata więzienia. Andrzej Duda go ułaskawił.
Dzięki #PartyjneSądy politycy PiS będą czuć się bezkarnie. RT ? pic.twitter.com/xfmXtQer9R
— PlatformaObywatelska (@Platforma_org) 10 września 2017
Co ciekawe na spot PO odpowiedział jeden z wymienionych w nim polityków: Maciej Wąsik.
I właśnie na tym polega problem, ze najuczciwszy człowiek w życiu publicznym – Mariusz Kamiński -został skazany, a Sawicka uniewinniona https://t.co/3iVC2DDeXd
— Maciej Wąsik?? (@WasikMaciej) 10 września 2017
Niektórzy wskazują na niską skuteczność kampanii zestawiające jej zasięgi z akcją przeciwników:
19 mln dla żółtodziobów, a #PartyjneSądy za darmo przebiły reklamę PiS bez większego wysiłku. pic.twitter.com/RZioGfsAKw
— Alicja Cichoń (@CichonAlicja) 10 września 2017
Co ciekawe kampanię krytykują nawet prawicowi publicyści
Pieniądze na promocję Polski za granicą wydano na polityczną propagandę w kraju. To oczywiste nadużycie władzy. Pierwsze tak poważne za PiSu
— Rafał A. Ziemkiewicz (@R_A_Ziemkiewicz) 8 września 2017
Ta kampania w sprawie sądów to absurd, strzał w stopę, w dodatku całkiem zbędny. Umie to ktoś wyjaśnić? Mnie się kończą pomysły.
— Łukasz Warzecha (@lkwarzecha) 8 września 2017