– Wybierając polskie produkty wspieramy różnorodność i dbamy o konkurencyjne ceny. – mówi Paweł Górnik, Prezes Stowarzyszenia Wybieram Polskie w rozmowie z portalem wmeritum.pl.
Karol Podstawka: Idea patriotyzmu konsumenckiego jest w Polsce coraz popularniejsza o czym dobitnie świadczą reklamy popularnych marek starających się podkreślać swoją polskość. Dlaczego warto wspierać tę ideę?
Paweł Górnik: Patriotyzm konsumencki jest niezmiernie ważną postawą. Te niewielkie z punku widzenia pojedynczego człowieka działania mają wielką siłę w skali całego kraju. To właśnie nasze wybory decydują czy w Polsce będą nowe fabryki i miejsca pracy. Kupując produkty wytworzone na terenie Polski sami dajemy sobie pracę i zapewniamy podwyżki. Jest to najprostszy sposób, aby zagwarantować sobie i swoim bliskim lepsze jutro.
Karol Podstawka: Czy patriotyzm konsumencki można traktować jako odtrutkę na rosnące wpływy wielkich koncernów międzynarodowych?
Paweł Górnik: Biorąc pod uwagę, że potrzebujemy tylko określonej ilości różnych dóbr oraz dysponujemy ograniczonym budżetem, naturalnym jest, że jeśli wybierzemy produkty wytworzone przez polskie firmy, automatycznie nie kupimy już produktów oferowanych przez wielkie koncerny międzynarodowe. Jest to więc najprostszy i najbardziej skuteczny sposób na obronę przed rosnącymi wpływami zagranicznych korporacji. Pamiętajmy: to my decydujemy czy za 20 lat będziemy mieli na półkach sklepowych szeroką gamę produktów, czy też będziemy tylko mało liczącym się rynkiem zbytu, gdzie jedna czy dwie firmy będą decydowały co i po jakiej cenie możemy nabyć. Wybierając polskie produkty wspieramy różnorodność i dbamy o konkurencyjne ceny.
Karol Podstawka: Jak czytamy na stronach stowarzyszenia Wybieram Polskie, prowadzicie zbiórkę funduszy przez portal PolakPotrafi.pl. Na co będą przeznaczone zebrane środki?
Paweł Górnik: W najbliższym czasie planujemy realizację naszej pierwszej kampanii edukacyjnej pod hasłem „Kupuję świadomie, wybieram polskie”. Środki uzyskane ze zbiórki chcemy przeznaczyć na zakup materiałów reklamowych, promujących nasze idee, takich jak: ulotki, plakaty, banery. Naszą akcją chcemy nawet w niewielkim stopniu wypełnić lukę informacyjną w przestrzeni publicznej w kwestii dokonywania świadomych zakupów. Dodatkowo chcemy zorganizować konferencję i wynająć bilbordy, aby dotrzeć do jak największego grona odbiorców. Jeśli uda nam się przeprowadzić tę pierwszą akcję to mamy już sporo pomysłów na kolejne. Chcemy opłacić reklamy w radiu, wykonać nalepki na auta oraz zorganizować w szkołach prelekcje zakończone konkursami z nagrodami. Bardzo liczymy na wsparcie i jesteśmy wdzięczni za każdą wpłaconą złotówkę.
Karol Podstawka: W jaki sposób można wspomóc zbiórkę?
Paweł Górnik: To bardzo proste: wystarczy wejść na stronę naszego projektu w portalu PolakPotrafi.pl, wybrać nagrodę i kwotę wsparcia. W przypadku zebrania wnioskowanej przez nas kwoty, która pozwoli nam na realizację kampanii edukacyjnej, każdy darczyńca otrzyma od nas upominek.
Karol Podstawka: Czy oprócz kampanii promocyjnych stowarzyszenie planuje jakieś inne działania?
Paweł Górnik: Jak już wcześniej wspomniałem pomysłów mamy bardzo dużo i hamuje nas jedynie ograniczona ilość środków finansowych. Jeśli znajdzie się wystarczająco dużo osób wspierających naszą akcję to kupimy miejsca na bilbordy tak, aby przez cały rok przypominać Polakom jak ważne jest wspieranie naszej gospodarki. Wykonamy zakładki do książek, bawełniane torby zakupowe, koszulki i wiele innych przedmiotów codziennego użytku, wszystkie opatrzone naszym logo i hasłami promującymi idee patriotyzmu konsumenckiego.
Karol Podstawka: Stowarzyszenie Wybieram Polskie działa od niedawna, ale w sieci można odnaleźć już sporą ilość materiałów promocyjnych. Z jakim odzewem się spotykacie?
Paweł Górnik: Jesteśmy aktywni w sieci. W ciągu pierwszego miesiąca działalności zrealizowaliśmy 3 krótkie klipy promocyjne i stworzyliśmy serię grafik oraz infografik. Media społecznościowe mają olbrzymi potencjał w sferze komunikacji, który staramy się wykorzystywać. Cieszymy się, że nasze materiały trafiają do coraz większej liczby odbiorców. Za cel stawiamy sobie wzrost świadomości konsumenckiej w sferze dokonywania świadomych wyborów w czasie zakupów. Jeśli dzięki naszym materiałom uda nam się przekonać choć jedną osobę do refleksji nad ideą patriotyzmu konsumenckiego to uważamy to za sukces. Pamiętajmy, że to kropla drąży skałę.
A w jaki sposób nasza inicjatywa jest odbierana? Otrzymujemy głosy wsparcia z różnych stron. To niezwykle budujące i daje nadzieję na rozwój kolejnych działań. Planujemy kolejne projekty multimedialne. W niedalekiej przyszłości mamy zamiar realizować wywiady z polskimi przedsiębiorcami, konsumentami oraz reportaże o funkcjonowaniu polskich firm.
Dziękuję za rozmowę.