Od pewnego czasu eksperci rynku medialnego wskazują, że prasa drukowana przeżywa kryzys. Widać to zwłaszcza po spadku sprzedaży oraz zmniejszeniu wpływów z reklam. Z tym boryka się m.in. „Gazeta Wyborcza”, która z pewnością 2016 roku nie zaliczy do udanych.
Specjalne zestawienie w tej sprawie przygotował portal wirtualnemedia.pl (cennikowo, bez autopromocji, na podstawie danych Kantar Media).Według jego wyliczeń, wpływy dzienników z reklam, w okresie od stycznia do października 2016, zmniejszyły się o 5,4% w stosunku do roku 2015.
Czytaj także: \"Gazeta Wyborcza\" w tarapatach? Tabloid ponownie z większą sprzedażą
Najbardziej widoczne jest to własnie w przypadku „Gazety Wyborczej”. Sztandarowy produkt „Agory”, choć nadal jest liderem zestawienia, to stracił 18,2%. Z 378 816 518 zł, wpływy z reklam gazety Adama Michnika, spadły do 310 034 626 zł.
Spory spadek odnotował także „Fakt”, którego wpływy miały wynosić w 2015 roku 157 683 452 zł. Rok później zmalały one do 136 463 433 zł, co oznacza spadek o 13,5%. Stracił także „Super Express” – z 113 301 930 zł do 106 001 089 zł (6,4%).
Choć są i też takie dzienniki, które miały zwiększyć wpływy. Chodzi o „Rzeczpospolitą” (wzrost o 17,3%) i „Głos Wielkopolski (w górę o 45,6).
Warto przy tym dodać, że sytuacja „Agory” nie jest najlepsza. Najbardziej problemy finansowe dotykają pismo Adama Michnika, w którym zwolniono niektórych dziennikarzy, podniesiono ceny za poszczególne magazyny oraz zmniejszono liczbę wydań regionalnych. Początkowo zakładano, że w ramach zwolnień grupowych odjedzie do 135 pracowników. 6 grudnia 2016 roku władze spółki poinformowały, że liczba ta może się zwiększyć nawet do 190.
Źródło: wirtualnemedia.pl
Fot. Wikimedia/Szczebrzeszynski i Pixabay.com