Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że Twoja Telekomunikacja wprowadzała klientów w błąd podszywając się pod dotychczasowego operatora. Urzędnicy ujawnia, że ofiarami firmy często były osoby starsze. W komunikacie UOKiK wyjaśnia poszkodowanym, jak zrezygnować z usług.
„Dostaliśmy mnóstwo skarg od osób starszych i ich rodzin. Przedstawiciele TT nie informowali, że złożenie podpisu pod podsuwanymi dokumentami oznacza zmianę operatora telekomunikacyjnego. Zataili, że niższy abonament będzie obowiązywał tylko przez dwa miesiące. Naruszyli podstawowe obowiązki informacyjne” – powiedział Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Z komunikatu wynika, że do UOKiK wpłynęło 600 skarg związanych z tą sprawą. Okazuje się, że pracownicy Twojej Telekomunikacji odwiedzali konsumentów w ich domach z powodu: nowej oferty, obniżki abonamentu czy przeprowadzania cyfryzacji.
Czytaj także: Polscy urzędnicy nałożyli rekordową karę na Volkswagena. \"Najwyższa w historii UOKiK\
„Twoja Telekomunikacja agresywnie zdobywa klientów. To celowe działania, które potępiam. Pracownicy TT informują konsumentów o tym, że realizują „ogólnopolską kampanię cyfryzacji”, w związku z tym niezbędna jest wymiana telefonu z analogowego na cyfrowy. Podpis na dokumentach potwierdzających otrzymanie telefonu oznacza zmianę operatora. Pomimo licznych reklamacji od konsumentów spółka nie zmieniła praktyki. Nie znalazłem żadnych okoliczności łagodzących” – wyjaśnia prezes UOKiK.
Na Twoją Telekomunikację została nałożona kara 1,5 mln zł. Jednak decyzja nie jest ostateczna, można się od niej odwołać. Urząd zakwestionował cztery typy działań, których dopuściła się firma:
– Podszywanie się pod dotychczasowego operatora;
– Zatajanie informacji o tym, że niższy abonament będzie obowiązywał tylko przez dwa miesiące (później ceny wzrosły z 25 zł do 41 zł);
– Brak informacji i dokumentów (umowy);
– żądanie zapłaty za dodatkowe usługi, których konsument nie zamawiał.
Informacja dla poszkodowanych
„Zawarłeś umowę z Twoją Telekomunikacją? W rezygnacji z usług bezpłatnie pomoże ci rzecznik konsumentów w twoim mieście lub powiecie. Pomocy szukaj też w oddziałach Federacji Konsumentów. Te instytucje pomogą ci również zapobiec automatycznemu przedłużeniu umowy na kolejny czas oznaczony. Pamiętaj, aby tego uniknąć, poinformuj TT przed zakończeniem umowy, że nie zgadzasz się na jej przedłużenie. Zostałeś oszukany? Skontaktuj się z Prokuraturą Okręgową w Płocku, która prowadzi postępowanie w sprawie Twojej Telekomunikacji” – informuje UOKiK.
Urząd zwrócił się również z prośbą o poinformowanie starszych krewnych, sąsiadów, że istnieją firmy stosujące nieuczciwe praktyki, takie jak wyżej wymienione. Co ważne, niekoniecznie muszą się zajmować usługami telekomunikacyjnymi. Mogą podszywać się pod dostawców prądu, czy gazu.
#UOKiK nałożył na Twoją Telekomunikację 1,5 mln zł kary. Spółka podszywała się pod dotychczasowego operatora i utrudniała konsumentom odstąpienie od umowy. https://t.co/w3LSAirufF
— UOKiK (@UOKiKgovPL) 11 kwietnia 2018