Zawód kierowcy samochodu ciężarowego podobnie jak duża część innych zajęć może powodować różnego rodzaju choroby czy schorzenia związane z wykonywaną pracą. Problem dostrzegło szwedzkie Volvo.
Badania przeprowadzone przez Volvo Trucks wykazały, że ponad połowa kierowców z Europy ma problemy z bólami pleców i szyi. Nowy Aktywny Układ Kierowniczy opracowany przez Volvo pozwala na kierowanie ciężarówką niemal bez wysiłku co znacznie niweluje skutki zdrowotne. U wielu kierowców efektem spędzania długich dni za kółkiem jest ból górnych partii pleców.
Problem różnego rodzaju chorób zawodowych jest znany już od dłuższego czasu. Ankieta, którą przeprowadziło Volvo w latach 2011-2012 na bazie 160 respondentów, którzy byli w większości kierowcami pojazdów długodystansowych dowiodła, że ponad połowa ankietowanych przyznała się do bólów pleców i szyi.
Czytaj także: Arrinera Hussarya - pierwszy polski super samochód - wywiad z Łukaszem Tomkiewiczem
Peter Bark z Instytutu Transportu, który bada kwestie zdrowotne i bezpieczeństwa wyjaśnia przyczynę.
Napinanie mięśni ramion i szyi, w połączeniu z powtarzalnymi ruchami, znacznie obciąża niektóre grupy mięśni. Zakładam, że mocniejszy chwyt koła kierownicy podczas manewrowania jeszcze bardziej to obciążenie potęguje. Duże mięśnie, takie jak np. biceps (mięsień dwugłowy ramienia), nie są aż tak wrażliwe, lecz podczas napinania mięśni przedramienia połączonych z dłonią i palcami może pojawiać się uczucie zmęczenia. Również napinanie mięśni barków skutkuje fizycznym zmęczeniem, które następnie rozszerza się na plecy i szyję
Aktywny Układ Kierowniczy Volvo drastycznie zmniejszy wibracje powstałe na kole kierownicy, którą są wywoływane nierównościami jezdni. Będzie to nie tylko ułatwienie i uprzyjemnienie jazdy ale także oszczędzi mięśnie i stawy wystawione na ciągłe drgania. W czasie jazdy z niewielką prędkością Układ zmniejsza niezbędną siłę potrzebną do obracania koła kierownicy o 75% na równej drodze. Na nierównej powierzchni nawet o 95-100%. Jeżeli dodamy do tego zautomatyzowaną skrzynię biegów I-Shift to można wysnuć wniosek, że zmęczenie fizyczne kierowcy zmniejsza się w bardzo drastycznym stopniu.
Sprawę komentuje Jonas Nordquist- menedżer ds. cech i rentowności produktów Volvo:
Gdyby usunąć wszystko, co może przytrafić się kierowcy w wyniku działania czynników na zewnątrz pojazdu, wówczas powtarzalne ruchy mające związek z nierównościami drogi, kierowaniem i zmianą biegów – czyli tzw. drgania przekazywane na całe ciało człowieka – staną się najczęstszą przyczyną schorzeń zawodowych. Droga nigdy nie jest idealnie równa i wywołuje ustawiczne wstrząsy we wszystkim, co się po niej porusza. U ludzi prowadzi to do urazów określanych w ergonomii mianem RSI (Repetitive Strain Injury) – chroniczne przeciążenie mięśni i ścięgien. Typowym przykładem tego rodzaju kontuzji jest np. tzw. „łokieć tenisisty.
źródło: 4trucks.pl/ Volvo Trucks Group Poland
fot:NotrucksNolife- commons.wikimedia.org