Akcja krótkometrażowego political fiction „Najpiękniejsze fajerwerki ever” toczy się współcześnie w jednym z europejskich miast. Opowiada o jednym dniu z życia trójki młodych przyjaciół, którzy w obliczu konfliktu zbrojnego w ich kraju, muszą zrewidować swoje plany na przyszłość.
Autorka nie wskazuje jednoznacznie miejsca akcji, nie wiadomo dokładnie kto walczy z kim i o co. Jej intencją było przekazanie, że taka sytuacja może wydarzyć się wszędzie, także w naszym wygodnym, poukładanym świecie. W zwiastunie słyszymy jednak hasło „Bóg, honor i ojczyzna”, wykrzykiwane przez poborowych szkolonych do pacyfikacji demonstrantów, co od razu nasuwa skojarzenia do sytuacji w Polsce.
Mam dla Państwa świetną informację. Drodzy Państwo: Wszyscy umrzemy!” – krzyczy do przyjaciół Ju.
Jaki jest Twój stosunek do ojczyzny? Dostajesz wezwanie do wojska. Masz 4 godziny na zamknięcie swojego dotychczasowego życia – słyszy jeden z bohaterów filmu. Musi opowiedzieć się po której stronie walczy.
Sytuacja na świecie, nie tylko w naszym kraju, zaczęła się bardzo mocno radykalizować. To sprawia, że zaczęłam się zastanawiać co by się wydarzyło, gdyby wojna naprawdę wybuchła – tłumaczyła reżyserka Aleksandra Terpińska
Film powstał na podstawie scenariusza Aleksandry Terpińskiej, który wygrał konkurs scenariuszowy „Przypadek” organizowany przez Kino Polska, Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych, Studio Munka-SFP i Studio Filmowe Tor z okazji „Roku Kieślowskiego”. Organizatorzy konkursu są także koproducentami filmu wraz z MX35 oraz Dreamsound. Z kolei Studio Munka-SFP jest producentem.
Role główne w filmie zagrali Justyna Wasilewska, Malwina Buss i Piotr Polak. Za zdjęcia odpowiedzialny jest Michał Dymek, a producentką wykonawczą filmu była Beata Rzeźniczek.
Krótkometrażowy film fabularny „Najpiękniejsze fajerwerki ever” w reżyserii Aleksandry Terpińskiej zakwalifikował się do konkursu krótkometrażowego 56. Semaine de la Ciritique podczas 70. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes i został tam nagrodzony. „Najpiękniejsze fajerwerki ever” otrzymały nagrody Canal+ dla krótkiego metrażu oraz Rail d`Or dla najlepszego filmu krótkometrażowego sekcji 56. Semaine de la Critique, czyli Tygodnia Krytyki. W ramach tej sekcji niezależne jury wyróżnia młode talenty, debiutantów i drugie filmy. Film Terpińskiej jest pierwszą polską produkcją, która otrzymała nagrodę Rail d’Or. Był również jedynym polskim filmem, który zakwalifikował się w tym roku do Semaine de la Critique.
Źródło: pisf.pl, noizz.pl