Najwyższa Izba Kontroli oceniła nauczanie matematyki w polskich szkołach. We wtorek ukazał się komunikat, w którym zaproponowano rozważenie zawieszenia obowiązkowej matury z matematyki. Wkrótce do sprawy odniosło się Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Nauczanie matematyki w szkołach pozostawia wiele do życzenia – pisała NIK w swoim ostatnim raporcie. Urzędnicy sprawdzili skuteczność edukacji porównując wyniki z egzaminów oraz oceny z tego przedmiotu na świadectwach. Według NIK, zwłaszcza wyniki matur, potwierdzają, że proces nauczania tego przedmiotu w szkołach przebiega wadliwie.
Raport zyskał jednak rozgłos z uwagi na wnioski. NIK zasugerował m.in. wzięcie pod rozwagę zawieszenia obowiązkowej matury matematycznej. Z kolei eksperci cytowani przez Izbę zarekomendowali łagodniejsze rozwiązanie – modyfikacje w egzaminie maturalnym z tego przedmiotu, tak by stał się bardziej przewidywalny, użyteczny i nietrywialny.
MEN: matematyka na maturze
Do propozycji NIK odniosło się Ministerstwo Edukacji Narodowej. Resort podkreślił, że matematyka pozostanie obowiązkowym przedmiotem na maturze, podobnie jak większości krajów w Europie.
„Wyłączenie, choćby czasowe, egzaminu z matematyki z części obowiązkowej egzaminu maturalnego zniszczyłoby obiektywne i porównywalne w skali kraju narzędzie rekrutacyjne polskich szkół wyższych. O obecny kształt tego narzędzia, z obowiązkowym egzaminem z matematyki, polskie środowisko akademickie, zarówno przedstawiciele nauk ścisłych, jak i humanistycznych, zabiegało przez wiele lat” – ocenia MEN.
Co więcej, resort ocenia pozytywnie obecny typ kształcenia matematycznego w polskich szkołach. W tym kontekście powołuje się na „obiektywne i renomowane porównania międzynarodowe”.
„Nie istnieją żadne obiektywne, naukowo zweryfikowane przesłanki do natychmiastowego wprowadzania programów naprawczych w zakresie nauczania matematyki. Trudno dostrzec, jak obowiązkowa matura z matematyki mogłaby, choćby w najmniejszym stopniu, przeszkadzać w doskonaleniu procesu nauczania matematyki” – tłumaczy MEN.
W dalszej części komunikatu ministerstwo przypomina, że za jakość realizacji podstawy programowej ze wszystkich przedmiotów odpowiada dyrektor szkoły. Sprawdzianem skuteczności są zwłaszcza: egzamin maturalny, egzamin gimnazjalny i egzamin ósmoklasisty.
„Minister Edukacji Narodowej widzi konieczność wspierania metodycznego nauczycieli matematyki. (…) Od 1 stycznia 2019 r. wprowadzono zmiany dotyczące sposobu finansowania doradztwa metodycznego. Pozwoli to na zwiększenie liczby doradców metodycznych i poprawę dostępu nauczycieli do doradztwa medycznego” – podkreślono w oświadczeniu.
Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej, Najwyższa Izba Kontroli