Obowiązkowy egzamin maturalny z matematyki powinien zostać zawieszony – apeluje Najwyższa Izba Kontroli. Urzędnicy przeanalizowali, jak obecnie wygląda nauka tego przedmiotu w polskich szkołach. Wnioski nie są optymistyczne.
Badania potwierdziły, że wysoki poziom edukacji matematycznej w społeczeństwie jest jednym z kluczowych czynników podnoszenia konkurencyjności państw. Gruntowna edukacja sprzyja innowacyjności i wzrostowi produkcji. Podniesienie średniego wyniku z testów PISA (Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) w sekcji nauk ścisłych o 100 pkt. oznacza wzrost PKB o ok. 1,7 proc. w ciągu roku.
Powrót obowiązkowej matury z matematyki miał, przynajmniej w teorii, pozytywnie wpłynąć na rozwój Polski w przyszłości. Tymczasem okazuje się, że poziom i sposób nauczania matematyki w polskich szkołach pozostawia wiele do życzenia. Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła analizę z której wynika, że uczniowie mają ewidentny problem z tym przedmiotem.
Czytaj także: Stan współczesnej oświaty. Czy czas na radykalne zmiany?
„Ponad 42 proc. uczniów skontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych w latach 2015 – 2017 otrzymało z matematyki na świadectwie tylko ocenę dopuszczającą (tj. dwójkę). W gimnazjum takich uczniów było 23 proc., a w szkołach podstawowych – 10 proc.” – informuje NIK.
Statystyki wskazują również dysproporcję wśród najlepszych uczniów. Ocenę celującą (6) z tego przedmiotu otrzymało 4 proc. uczniów gimnazjów, 2 proc. uczniów podstawówek i 1 proc. uczniów szkół ponadgimnazjalnych.
NIK: problemy uczniów z matematyką
„Wśród powtarzających klasę w latach 2015 – 2017 aż 61 proc. w szkołach ponadgimnazjalnych otrzymało ocenę niedostateczną z matematyki, a w gimnazjach i szkołach podstawowych – 70 proc. Także liczba uczniów zdających egzaminy poprawkowe z matematyki świadczy o nienajlepszej edukacji tego przedmiotu” – przekonuje NIK.
Zdaniem autorów komunikatu, z kontroli wynika, że efekty kształcenia w Polsce nie są satysfakcjonujące. Na potwierdzenie przypomniano, że aż 46 proc. uczniów szkół ponadgimnazjalnych kończy je z oceną dopuszczającą (2).
NIK przywołuje również dane Centralnej Komisji Egazminacyjnej. Wynika z nich, że maturzystom najwięcej trudności sprawia właśnie matematyka. „Średni wynik egzaminu maturalnego z matematyki w latach 2015 – 2017 średnio wyniósł 55 proc., podczas gdy z języka polskiego – 60 proc., a z języka angielskiego – 73 proc. Co szósty uczeń nie zdał egzaminu maturalnego z matematyki” – napisano w komunikacie.
Zawieszenie obowiązkowej matury z matematyki?
We wnioskach NIK wskazuje na konieczność kompleksowej analizy materiałów dydaktycznych. Poza tym zaleca obserwację realizacji podstawy programowej oraz upowszechnienie indywidualnych form pracy z uczniem. W związku z problemami zaproponowano również, aby minister edukacji Anna Zalewska zawiesiła obowiązkowy egzamin maturalny z matematyki.
„Mając na uwadze istotne wady procesu nauczania matematyki w szkołach i związany z nimi wzrost odsetka uczniów z ocenami dopuszczającymi z tego przedmiotu na kolejnych etapach edukacyjnych, Najwyższa Izba Kontroli wnosi również o rozważenie możliwości zawieszenia egzaminu maturalnego z matematyki jako obowiązkowego dla wszystkich uczniów do czasu poprawy skuteczności nauczania tego przedmiotu w szkołach” – podkreśla NIK.
Źródło: Najwyższa Izba Kontroli, Twitter