Przez całą historię motoryzacji przewinęła się niezliczona liczba modeli samochodów. Jedne z nich były kamieniem milowym, drugie zaś totalną porażką w branży. Redakcja działu Moto zaprasza na dwuczęściowy tekst, przedstawiający najważniejsze modele samochodów w Historii.
Mercedes-Benz W126
[image src=”http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3c/1983-1985_Mercedes-Benz_380_SE_(W126)_sedan_01.jpg” width=”800″ height=”468″ title=”Mercedes-Benz W126″ lightbox=”yes” align=”left”]
W 1972 roku Mercedes zaprezentował samochód, który na zawsze odmienił świat motoryzacji. Światło dzienne ujrzał model W126, czyli pierwszy w historii Mercedes klasy S. Charakterystyczne ‘S’ pochodzi od słowa „Sonderklasse” co w bezpośrednim tłumaczeniu oznacza „klasę specjalną”. Takie skojarzenie nie było oczywiście bezpodstawne, oprócz jego imponujących rozmiarów (5020 -5160 mm), samochód posiadał także wiele nowinek technicznych. Jako pierwszy samochód posiadał system ABS, poduszki powietrzne, napinacze pasów bezpieczeństwa oraz kontrole trakcji. Całkowita liczba produkcji wynosi 892 123 tysięcy sztuk.
[divide style=”2″]
Ford Mustang
[image src=”http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/03/1969_Ford_Mustang.jpg?uselang=pl” width=”800″ height=”600″ title=”Ford Mustang” lightbox=”yes” align=”left”]
W latach 60. kiedy królował Rock 'n’ Roll, a benzyna była prawie za darmo, pojawił się samochód, który stał się ikoną amerykańskiej motoryzacji. Nowy Ford miał być samochodem skierowanym głównie do ludzi młodych, urodzonych tuż po drugiej wojnie światowej, dlatego potrzebny był symbol ukazujący wolność i nieskrępowaną siłę. Takim symbolem stał się Mustang. Pierwsza i najbardziej znana generacja występowała w wielu wersjach nadwoziowych, a producent oferował niezliczoną ilość jednostek napędowych o różnej pojemności o wariantach mocy. Podstawowy, rzędowy, sześciocylindrowy silnik o pojemności 2,8-litra dysponował mocą 101 KM. Najmocniejszy model, czyli Mustang Boss 429 posiadał 7-litorwą „ósemkę” o imponującej mocy 275 KM.
[divide style=”2″]
Citroën DS
[image src=”http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/74/Wolfsburg_Jun_2012_126_(Autostadt_-_1956_Citroën_DS).JPG?uselang=pl” width=”800″ height=”600″ title=”Citroën DS” lightbox=”yes” align=”left”]
Rewolucja na kołach. W latach jego debiutu, nie posiadał żadnej konkurencji; miał nowatorskie rozwiązania techniczne tj. hydropneumatyczne zawieszenie, tarczowe hamulce czy reflektory z funkcją doświetlania zakrętów. Wyglądem nie przypominał żadnego ówczesnego samochodu, wśród innych wyglądał jak statek UFO. Nazwa DS pochodzi od francuskiego słowa „déesse” czyli bogini. Citroën DS zajął pierwsze miejsce w plebiscycie na najpiękniejszy samochód wszechczasów, w którym jury złożone było z najsłynniejszych projektantów samochodów.
[divide style=”2″]
Volkswagen Golf
[image src=”http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/Volkswagen_Golf_I_Tenerife.jpg” width=”1000″ height=”600″ title=”Volkswagen Golf” lightbox=”yes” align=”left”]
Model, który stał się symbolem i wzorem samochodów klasy średniej. Nazwa pochodzi od prądu morskiego – Golfstrom. Kluczem do sukcesu była prosta konstrukcja, nowoczesne silniki oraz nadwozie zaprojektowane przez Giugiaro. Golf doczekał się już siódmej generacji, a każdego dnia sprzedaje się ponad 2 000 egzemplarzy. Jest to jedyny samochód, który walczy z Toyotą Corollą pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy. Jak na razie Golf przekroczył liczbę ponad 26 mln sztuk.
[divide style=”2″]
Lotus Seven
[image src=”http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dd/Lotus_7_-_Flickr_-_exfordy.jpg” width=”800″ height=”600″ title=”Lotus Seven” lightbox=”yes” align=”left”]
Najsłynniejszy model Lotusa charakteryzujący się małym, dwumiejscowym nadwoziem, lekką konstrukcją oraz świetnym prowadzeniem. Ze względu na swoją prostą konstrukcje, często nazywany jest „motocyklem na 4 kołach”. Seven, zaprojektowany przez Colina Chapmana oferowany był w postaci złożonego samochodu oraz zestawu do samodzielnego złożenia. Takie rozwiązanie miało na celu przede wszystkim ominięcie płacenia podatku za samochód. Ciekawostką jest to, że do zestawu samodzielnego montażu, producent nie dawał instrukcji opisującej jak zbudować samochód. Model jest sprzedawany do dzisiaj pod nazwą Caterham.
[divide style=”2″]
Range Rover
[image src=”http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/00/1987_Range_Rover.jpg” width=”800″ height=”600″ title=”Range Rover” lightbox=”yes” align=”left”]
Land Rover był pierwszą firmą łączącą terenowy samochód z luksusowym wnętrzem. Mimo przytulnej kabiny, każda generacja Range Rovera charakteryzowała się świetnymi właściwościami terenowymi, które mogą być chyba tylko porównywane z archaicznym Defenderem.
[divide style=”2″]
Mercedes-Benz W123
[image src=”http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/97/Daimler-Benz_W123.JPG” width=”800″ height=”600″ title=”Mercedes-Benz W123″ lightbox=”yes” align=”left”]
W123 nie był nowatorsko wyposażony, ani nie miał nowoczesnego wyglądu, a sprzedał się w liczbie 2,7 mln sztuk. Dlaczego? Wszystko z powodu legendarnej wręcz niezawodności. Można znaleźć wiele egzemplarzy, które mają już grubo ponad milion kilometrów przebiegu i nie sprawiają specjalnych problemów technicznych. Według statystyk ADAC z 1982 roku, przeciętny przebieg wersji 200D w czasie pierwszej awarii wynosił 852 tys. kilometrów! Świetnym argumentem, mówiącym co oznacza niemiecka jakość, jest cytat z instrukcji W123: „Producent nie podaje procedury naprawy mostu napędowego ponieważ nie przewiduje jego awarii”.
[divide style=”2″]
Mercedes-Benz 300 SL Gullwing
[image src=”http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/32/Mercedes_300SL_-_Flickr_-_andrewbasterfield.jpg” width=”800″ height=”600″ title=”300 SL Gullwing” lightbox=”yes” align=”left”]
300 SL był pierwszą generacją Mercedesów klasy SL. Początkowo produkowany jako auto wyścigowe, lecz dzięki wielkim sukcesom na torze, Mercedes postanowił wyprodukować niewielką serię 3258 egzemplarzy w wersji cywilnej. Oprócz pięknej opływowej karoserii, 300 SL wyróżniał się nowatorskimi rozwiązaniami m.in. bezpośrednim wtryskiem paliwa zaprojektowanym przez Bosha czy łamaną kierownicą, która ułatwiała wsiadanie do ciasnej kabiny. Charakterystycznym elementem są drzwi otwierające się do góry razem z fragmentami dachu, przypominające skrzydła lecącego ptaka, stąd nazwa Gullwing („skrzydło mewy”).
[divide style=”2″]
Chevrolet Corvette
[image src=”http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c1/2006_04_29_Veteranbiler006.JPG” width=”800″ height=”600″ title=”Chevrolet Corvette” lightbox=”yes” align=”left”]
Samochód, który był odpowiedzią na dobrze sprzedające się angielskie roadstery. Mimo pięknego nadwozia z włókna szklanego, sprzedaż nie szła dobrze, a to wszystko z powodu projektantów, którzy zapomnieli, że sportowy samochód powinien posiadać mocny silnik. Początkowo oferowano jeden silnik sześciocylindrowy o pojemności 3,8-litra i mocy 150 KM, taka jednostka miała niewystarczające osiągi. Dopiero po trzech latach od premiery w ofercie pojawiły się mocne silniki V8 o mocy 265 KM.
[divide style=”2″]
Porsche 911
[image src=”http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dd/Porshe-img_0305.jpg?uselang=pl” width=”800″ height=”600″ title=”Porsche 911″ lightbox=”yes” align=”left”]
Nazywany także „Sportowym Garbusem”. Nazwa nie jest przypadkowa – pierwsze 911 bazowało na rozwiązaniach właśnie z kultowego Volkswagena. Mały rozstaw osi, zapewniający świetną zwrotność, świetny układ kierowniczy oraz sześciocylindrowy silnik typu bokser o mocy 130 KM zapewniał świetne osiągi. Cała seria „dziewięćset jedenastki” składająca się z siedmiu generacji osiągnęła ogromny sukces rynkowy oraz sportowy. Dzisiaj jest najbardziej rozpoznawalnym samochodem sportowym.
[divide style=”2″]
Foto:wikimedia