To pytanie zadaje sobie wiele osób, które są na początku swojej drogi do założenia strony, bloga czy portalu. Jeśli masz już pomysł na swoją domenę i jesteś gotowy stworzyć własny serwis internetowy – kolejnym krokiem, jaki musisz wykonać jest wybór odpowiedniego hostingu. Bez tych dwóch elementów nie będziesz w stanie pochwalić się przed światem swoją stroną.
Co to jest hosting? Najprościej mówiąc – hosting to miejsce przechowywania twoich zasobów. Miejsce na dysku twardym wyodrębnione na twoje potrzeby, stale podłączone do internetu. Możesz przechowywać na nim swoje dane oraz udostępniać je innym – dokumenty, pliki, konta e-mail, a przede wszystkim – strony www, serwisy i portale.
Jak wybrać najlepszy? Polski rynek firm hostingowych jest bardzo bogaty w przeróżne oferty – lepsze i gorsze, tańsze, droższe i skierowane do różnych grup docelowych. Nie zawsze warto kierować się zasadą, że jeśli coś jest znane, to znaczy, że jest dobre. Warto przyjrzeć się natomiast konkretnym funkcjonalnościom, aby dopasować swój wybór do potrzeb i oczekiwań. W końcu wybierając firmę hostingową będziemy z nią związani przez wiele miesięcy swojej pracy. Jak każdy sprzęt, także hosting, jako rodzaj specyficznego komputera, ma swoje parametry, którym warto dokładnie się przyjrzeć przed zakupem.
Czytaj także: Geostrategia, czas na radykalne zmiany
Wybierając swoje konto powinniśmy zwrócić uwagę na: Pojemność serwera – to odpowiednik dysku twardego w komputerze. Obecnie na rynku wiele firm oferuje hosting „bez limitów” – jednak pamiętaj, że nie musisz od nich zaczynać – jeśli jesteś na początku tworzenia swojej strony spokojnie powinno wystarczyć ci 10 GB. Porównaj ceny i wybierz najlepszą opcję dla siebie. Po roku sam będziesz mógł stwierdzić czy potrzebujesz większej pojemności i wybierzesz nową. Transfer – to ilość danych, które w ciągu miesiąca Wasz serwer może wysłać do odbiorców. Tutaj możesz śmiało łapać oferty “bez limitu”. Bazy danych – to miejsce, gdzie przechowywane są wszystkie treści z waszej strony.
W ofertach firm hostingowych zazwyczaj jest kilka baz danych, warto jednak wiedzieć, że nawet na jednej może działać kilka stron. Certyfikaty SSL – to narzędzie gwarantujące ochronę witryn internetowych oraz zapewniające poufność danych przesyłanych drogą elektroniczną. Certyfikaty SSL rejestrowane są na Twoją nazwę domeny i zawierają informacje poufne o właścicielu. Są zabezpieczane kryptograficznie i nie można ich samodzielnie zmienić. Konta pocztowe – zazwyczaj są one w cenie. Chodzi o konta e-mail w domenie, którą wybraliście. Wyglądają one o wiele bardziej profesjonalnie niż takie z końcówką np. gmail.com. Zdarza się, że liczba kont jest nielimitowana, ale realnie patrząc zazwyczaj wystarczy jedno lub kilka. Backupy (kopie bezpieczeństwa) – „niechcący mi się skasowało” – jeśli znacie tę sytuację , to wiedzcie, że odpowiedzią na nie jest właśnie backup. Im częstszy backup (czyli wykonanie kopii zapasowej danych) oferuje firma hostingowa, tym lepiej. Najpopularniejsze są oferty z backupem wykonywanym raz na 24 godziny – to standard, który w większości wypadków wystarczy użytkownikowi.
Kreator stron – to bardzo przydatne, nowoczesne oprogramowanie, polegające na automatycznym tworzeniu stron internetowych. Wykonanie witryny zajmuje kilka minut i nie wymaga żadnej wiedzy na temat webmasteringu. Fajnym keatorem może pochwalić się Cal.pl – na youtube znajdziecie także podcast z obsługą. Obsługę – warto sprawdzić jak wygląda komunikacja z wybraną firmą. Może to nie parametr techniczny, a raczej czynnik ludzki, ale jakże ważny. Cena – czyli temat, którego nie znajdziecie w przeciętnych rankingach. Zazwyczaj niewiele mówi się o tym, że różne firmy hostingowe reklamują się jako te z wyjątkowo niskimi cenami, ukrywając przy tym fakt, że po roku owe ceny wzrastają np. o 300%.
Uważajcie na wszelkie kruczki i wybierajcie przejrzyste oferty. Bądźcie świadomymi użytkownikami i nie dajcie nabrać się sztuczki sprzedażowe. Wśród polskich firm warto sprawdzić co oferuje Cal.pl – oferta tej firmy wydaje się być rzetelna i uczciwa, co cenne – firma nie ukrywa faktycznych cen swoich usług. W internecie można znaleźć wiele rankingów i zestawień różnych firm hostingowych. Pamiętajcie jednak, aby kierować się swoimi potrzebami i wybierać oferty, które najlepiej spełnią wasze potrzeby.
Źródło: inf. prasowa