E-recepta to elektroniczny dokument uprawniający pacjenta do wykupienia w aptece leków wydawanych wyłącznie z przepisu lekarza. Dzięki cyfryzacji polskiej służby zdrowia e-recepta może być wystawiona zdalnie. Recepta internetowa nie różni się niczym od recept wystawianych stacjonarnie. Zawiera dokładnie takie same informacje, czyli m.in. dane pacjenta i lekarza, datę realizacji, kod kreskowy i kod czterocyfrowy, informacje o leku, ilości przepisanych opakowań i dawkowaniu.
Co to e-recepta stacjonarna i online?
E-recepta to elektroniczny dokument uprawniający pacjenta do wykupienia w aptece leków wydawanych wyłącznie z przepisu lekarza. Dzięki cyfryzacji polskiej służby zdrowia e-recepta może być wystawiona zdalnie. Recepta internetowa nie różni się niczym od recept wystawianych stacjonarnie. Zawiera dokładnie takie same informacje, czyli m.in. dane pacjenta i lekarza, datę realizacji, kod kreskowy i kod czterocyfrowy, informacje o leku, ilości przepisanych opakowań i dawkowaniu.
Dokumenty uprawniające do wykupienia leków wystawiane stacjonarnie i zdalnie są identyczne. Jedyną różnicą jest forma kontaktu z lekarzem. W przypadku wizyty stacjonarnej w placówce pacjent osobiście spotyka się z lekarzem, odpowiada na pytania z wywiadu i może być zbadany. Podczas wizyty zdalnej również przeprowadzany jest wywiad medyczny, jednak ma on nieco inną postać – pacjent wypełnia formularz medyczny, a lekarz go analizuje. W obu sytuacjach konsultacja może – choć nie musi – zakończyć się wystawieniem e-recepty (online lub stacjonarnie) na potrzebne leki.
Internetowa e-recepta krok po kroku
Od kiedy e-recepta została wprowadzona, pojawiło się wiele udogodnień z nią związanych, w tym między innymi możliwość jej zdalnego wystawiania. Recepta internetowa cieszy się zainteresowaniem między innymi w związku z brakiem konieczności wcześniejszej rezerwacji konsultacji, czego przykładem jest e-recepta online na naszarecepta.pl. W momencie wystawiania e-recept, pacjenci otrzymują SMS-y z kodami kreskowymi, którymi można się posłużyć, by wykupić leki w aptece. Jednocześnie na adres e-mail zostaje wysyłana do pacjenta e-recepta. Logowanie do profilu IKP także zapewnia dostęp do jej wersji elektronicznej.
E-recepta – od kiedy można realizować i jak to zrobić?
Zarówno wystawiana stacjonarnie e-recepta, jak i wersja online mogą być zrealizowane bezpośrednio po wprowadzeniu przez lekarza do systemu. Bezpośrednio po otrzymaniu SMS-a z kodem czterocyfrowym można potrzebne leki wykupić. Nie trzeba się jednak spieszyć – e-recepta ważna jest 30 dni (z pewnymi wyjątkami). Wystarczy w tym celu udać się do apteki, a następnie poinformować farmaceutę, że została wystawiona nam e-recepta. Krok po kroku farmaceuta poinstruuje nas, w jaki sposób można ją zrealizować. Warto znać już wcześniej procedurę, by wiedzieć, jak się przygotować:
- Kod czterocyfrowy e-recepty + PESEL – każda e-recepta, posiada przypisany kod czterocyfrowy, który znajduje się na jej wydruku, a dodatkowo jest wysyłany do pacjenta mailowo. Kod ten powiązany jest z numerem PESEL danej osoby, więc wystarczy podać obie te informacje jednocześnie, a będzie można wykupić przepisane leki.
- Kod kreskowy e-recepty – na wydruku informacyjnym e-recept wystawianych stacjonarnie i online znajduje się kod kreskowy. By wykupić leki bez dodatkowego uwierzytelnienia, wystarczy okazać kod farmaceucie. Można posłużyć się urządzeniem mobilnym i wyświetlić kod na wyświetlaczu. Inna opcja to wydrukowanie e-recepty i okazanie kodu na wydruku.
Materiał zewnętrzny partnera