Od początku lipca przewoźnicy PolskiBus oraz Lux Express będą mieli nowego konkurenta na trasie Praga – Warszawa. Na tej trasie pojawi się czeski przewoźnik RegioJet, jednak nie chodzi tu o połączenie kolejowe, prywatny przewoźnik będzie obsługiwał tę trasę autokarami.
Rozwój kolejnego prywatnego przewoźnika, to bardzo dobra informacja dla pasażerów, ponieważ wzrastająca konkurencja będzie miała pozytywny wpływ na poziom oferowanych usług przewozowych, jak również na cenę przejazdu.
– komentuje pojawienie się przewoźnika na tej trasie Marcin Grupiński z Kongresu Nowej Prawicy.
Czytaj także: Geostrategia, czas na radykalne zmiany
Pierwszy autobus na trasie Praga – Warszawa wyjedzie ze stolicy Czech już 1 lipca. Trasę tę będzie obsługiwał w środę, piątek i niedzielę, z kolei w drogę powrotną z Warszawy wybierz się we wtorki, czwartki i soboty. Z Pragi autobus wyjedzie o godzinie 10 rano i dotrze do Warszawy na 20.05. Kurs z Warszawy zaplanowano na 9:15, w stolicy Czech ma się pojawić o 19:20. Po drodze autobus zatrzyma się w Łodzi, Wrocławiu, Nachodzie i Hradcu Kralove. Ceny biletów rozpoczynają się już od od ok. 53 PLN (12 EURO), a z Wrocławia od ok. 46 PLN (10,5 EURO) – są więc całkiem atrakcyjne jak na taką trasę.
Niestety w Polsce pomimo przemian ustrojowych w latach 80-tych, większość społeczeństwa nadal żyje w błędnym przekonaniu, iż transport publiczny, by funkcjonować właściwie, musi być wspierany i kontrolowany przez państwo.
– dodaje Grupiński.
Czytaj także: Uber contra Taxi. Bytomscy taksówkarze rywalizują o klienta
RegioJet to czeski prywatny przewoźnik kolejowy. Firma została założona w 2009 roku. Należy do czeskiego biura podróży Student Agency. Przedsiębiorstwo RegioJet zajmuje się kolejowymi przewozami osób na terenie Czech i Słowacji. Jest to pierwszy prywatny przewoźnik kolejowy w Czechach, który rozpoczął przewozy pociągami kategorii InterCity. Konkuruje na tym rynku z firmami ČD i Leo Express. Na koniec 2016 roku firma planuje uruchomienie bezpośrednich pociągów pomiędzy Pragą a Bratysławą.
Wspomniany RegioJet funkcjonuje już od lat na terenie Republiki Czeskiej, głównie dzięki całkowitej komercjalizacji przewozów kolejowych pomiędzy Ostrawą, a Pragą, co szybko poskutkowało nie tylko wzrostem zainteresowania podróżnych transportem publicznym, ale również znaczącym rozwojem prywatnych przewoźników, których zasięg obejmuje już teraz prawie całe Czechy.
– podkreśla członek KNP.
Przewoźnik posiada ponad setkę autobusów i realizuję połączenia w Czechach i Słowacji, a także liczne połączenia międzynarodowe, również we współpracy z Deutsche Bahn. Na większości tras obsługa żółtych autobusów przewoźnika oferuje także podstawowy catering.
Kilka lat temu firma rozważała kolejowe połączenia w Polsce, jednak ostatecznie zrezygnowała i uruchomiono w to miejsce połączenie autobusowe z Krakowa przez Katowice do Pragi. Wspomina o tym także Grupiński, który zauważa, że mimo barier RegioJet wraz z Leo Express pojawili się wówczas na naszym rynku przewozów autobusowych. Być może, gdyby weszli wtedy na rynek przewozów kolejowych, mielibyśmy dziś lepiej działających przewoźników, bo wszelkie przykłady wejścia konkurencji pokazują, że zyskują na tym przede wszystkim klienci, a bez nich żadna firma nie przetrwa na rynku.
Kilka lat temu RegioJet wraz z innym czeskim przewoźnikiem – Leo Express, próbowali wejść na rynek przewozów kolejowych w Polsce, jednakże bardzo sprawnie przeszkodzono im w rozpoczęciu działalności, stawiając horrendalne przeszkody prawne oraz niesamowicie wysokie opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej – nawet kilka razy wyższe niż w Czechach. W odpowiedzi, obaj przewoźnicy bardzo szybko pojawili się na drogach, realizując międzynarodowe przewozy autobusowe pomiędzy Republiką Czeską, a Katowicami i Krakowem, przy współpracy z istniejącymi już przewoźnikami.
– dodaje.
A oto porównanie cenników tych trzech przewoźników na tą trasę z Pragi do Warszawy na dzień uruchomienia połączenia RegioJet. W porównaniu w tej konkretnej dacie najgorzej wypada Lux Express, natomiast PolskiBus w jednym z przejazdów ma porównywalną cenę do RegioJet, w drugim przejeździe już przegrywa cenowo z czeskim przewoźnikiem.
Lux Express przegrywa w tym dniu z konkurencją pod względem ceny wyjściowej na przejazd z Pragi do Warszawy.
Polski Bus w przypadku jednego z przejazdów ma konkurencyjną cenę, która jest mniej więcej taka, jaką zaproponował przewoźnik RegioJet na star linii Praga – Warszawa. W przypadku drugiego przejazdu cena zaczyna się obecnie od 75 zł, co i tak jest lepszą propozycją niż oferta Lux Express.
W porównaniu wyłącznie ceny przejazdu niewątpliwie RegioJet jest tutaj zwycięzcą, a jeszcze linia nie została uruchomiona. Zobaczymy czy taka cena zostanie utrzymana i czy przełoży się to na spore zainteresowanie klientów.
Wprowadzenie wolnego rynku za naszą południową granicą potwierdziło więc, że transport publiczny może być bardzo dochodowy i konkurencyjny dla transportu indywidualnego, gdy w grę wchodzić będzie przede wszystkim popyt i podaż.
– zauważa Grupiński.