Rękojmia jest jedną z możliwych dróg składania reklamacji przez konsumenta (tuż obok gwarancji). Jest to tryb dochodzenia odpowiedzialności od przedsiębiorcy w związku z ujawnioną wadą fizyczną lub prawną towaru zakupionego przez Konsumenta.
W odróżnieniu od gwarancji, składając reklamację na podstawie rękojmi, podmiotem odpowiedzialnym za powstałe wady jest tylko i wyłącznie sprzedawca. W związku z powyższym, to do niego trzeba kierować pisma reklamacyjne. Na uwagę zasługuje fakt, iż sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji na podstawie rękojmi, jeżeli nie wynika to wprost z przepisów obowiązującego prawa. Pismo reklamacyjnego można złożyć w dowolnej formie, jednakowoż zaleca się aby wszelkie reklamacje sporządzać na piśmie, zachowując kopię dla siebie. Aby móc skutecznie zareklamować towar, nie jest koniecznym posiadanie i wysłanie do sprzedawcy paragonu fiskalnego. Jeśli nie jesteśmy w posiadaniuww. dokumenty, możemy przedłożyć sprzedawcy inny dowód zakupu, może to być m.in potwierdzenie dokonania przelewu, wydruk z karty płatniczej/kredytowej, e-mail.
WAŻNE:
Składając reklamację z tytułu rękojmi Konsument może zażądać od sprzedawcy jednego z czterech działań:
- wymiany towaru na nowy;
- naprawy towaru;
- obniżenia ceny;
- odstąpienia od umowy – o ile wada jest istotna.
Co do zasady wybór żądania należy do konsumenta jednakże, jeżeli sprzedawca nie zgadza się z wyborem, może on pod pewnymi warunkami zaproponować inne rozwiązanie, które winno się odbywać w ramach przesłanek dozwolonych prawem. Pod uwagę mogą być brane następujące okoliczności:
- łatwość i szybkość wymiany lub naprawy towaru;
- charakter wady – istotna czy nieistotna;
- oraz fakt, czy towar był wcześniej reklamowany.
Na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek rozpatrzenia reklamacji w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia jej złożenia. W przypadku niedotrzymania tego terminu uznaje się, że reklamacja została uznana.
Sklep odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od wydania towaru Konsumentowi. Konsument musi złożyć sprzedawcy żądanie wynikające z rękojmi w ciągu roku od dnia zauważenia wady. Przez pierwsze 12 mc trwania odpowiedzialności sprzedawcy istnieje domniemanie, że stwierdzona wada lub jej przyczyna istniała już w momencie sprzedaży. Oznacza to, że na sprzedającym ciąży obowiązek udowodnienia, że wada powstała z winy konsumenta. Jednakże, jeżeli sprzedawca podstępnie zataił wady towaru, konsumentowi przysługuje uprawnienie do złożenia reklamacji z tytułu rękojmi bez względu na okres, jaki upłynął od stwierdzenia wady. Rękojmia nie ma zastosowania w sytuacji gdy konsument przed zakupem został poinformowany przez sprzedawcę o wadach towaru (dotyczy tylko tych wad, o których konsument wiedział).
W celu uzyskania pomocy prawnej lub nawiązania stałej współpracy proszę o kontakt telefoniczny lub mailowy.
Autor: Mateusz Leszczyński
UWAGA:
Sprzedawca jest zwolniony z odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli konsument w momencie zawarcia umowy wiedział o wadzie, np. towar był sprzedawany po obniżonej cenie z uwagi na określoną usterkę.
Fot.: wikimedia commons