Znany producent autobusów i tramwajów z Bolechowa – Solaris znów zaskakuje nowościami. Tym razem zaprezentował autobus elektryczny, w którym wykorzystał wodorowe ogniwa paliwowe.
Producent z Wielkopolski jako pierwszy w kraju wykorzystał tą nowoczesną technologię w swoich pojazdach. Uroczysta prezentacja nowego pojazdu odbyła się w Hamburgu. Dwa ciekawe Solarisy Urbino 18,75 zostały wyprodukowane dla przewoźnika Hochbahn. Pojazdy wyposażono w baterię o pojemności 120 kWh, która stanowi podstawowe źródło energii. Nowinką jest sposób ładowania baterii. Otóż bateria jest zasilana wodorowym ogniwem paliwowym marki Ballard o mocy 101 KW. Pojazdy są przygotowane na przejechanie 300 kilometrów dziennie. Wodór byłby uzupełniany raz dziennie po powrocie do zajezdni.
Jeden z nowych Solarisów świętował swój debiut na premierowej linii 109. Po tej linii będą się poruszały tylko pojazdy z alternatywnymi źródłami energii. Wiceprezes Zarządu Solaris Bus& Coach dr inż. Dariusz Michalak w swojej wypowiedzi zaakcentował długoletnie doświadczenie Solarisa w produkcji pojazdów elektrycznych:
Czytaj także: Toyota testuje w Tokio autobus napędzany wodorem
Bazą dla rozwoju tak zaawansowanego technologicznie produktu jest prawie 15-letnie doświadczenie Solarisa w budowie pojazdów z elektrycznym napędem – trolejbusów, autobusów hybrydowych oraz elektrycznych. Cieszymy się, że mamy sposobność wspierać firmę Hochbahn oraz Wolne i Hanzeatyckie Miasto Hamburg w ich dążeniach do osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych. Zaprezentowany dziś Solaris Urbino electric, dzięki swojej długości wynoszącej 18,75 metra, gwarantuje możliwość obsługiwania przez niskoemisyjne środki transportu nawet najbardziej zatłoczonych linii
Nowe przedsięwzięcie ocenił także Prezes Hochbahn Gunter Elste:
Innowacyjna linia 109 to dziesięciokilometrowa trasa prowadząca przez centrum miasta. Stanowi ona świetną bazę do tego, aby sprawdzić różnorodne alternatywne napędy w takich samych, wymagających warunkach. Skumulowanie wielu niekonwencjonalnych pojazdów na jednej linii zapewni im przy tym lepszą rozpoznawalność przez mieszkańców. Podjęliśmy decyzję o takim sposobie wykorzystania autobusów po to, aby zademonstrować, co chcemy i możemy osiągnąć – wyższą jakość życia w mieście
Nowy pojazd ze 'stajni’ Solarisa ma szansę stać się przewodnikiem nowych technologii i daleko idących zmian. Wyjątkowo technologia została już zauważona na rynku. Przykładem jest uhonorowanie nowego pojazdu nagrodą renomowanego branżowego czasopisma „Busplaner” „Zrównoważony rozwój 2015”.
Warto nadmienić iż Wielkopolskie autobusy „zadomowiły” się u naszych zachodnich sąsiadów. Po drogach niemieckich miast jeżdżą autobusy z klasycznymi silnikami wysokoprężnymi. Do tych pojazdów dołącza nowy Urbino 18, 75, który nota bene jest najdłuższym pojazdem Solarisa wśród innych produkcji.