Mitsubishi Pajero z pewnością nie należy do bulwarowych terenówek – ten „misiek”, mimo sporego wieku, dalej jest ciekawą propozycją dla osób szukających samochodu do pokonywania ciężkiego terenu.
[image src=”https://imagizer.imageshack.us/v2/993x662q90/850/fnmi.jpg” width=”640″ height=”400″ lightbox=”yes” align=”center”]
[image src=”https://imagizer.imageshack.us/v2/791x527q90/856/9zjs.jpg” width=”640″ height=”400” lightbox=”yes” align=”center”]
Mitsubishi Pajero II generacji zadebiutowało w 1991 roku wzbudzając niemałą sensacje. Elegancka, ponadczasowa stylizacja nawet po 23latach od premiery znajduje swoich sympatyków. W porównaniu do pierwszej generacji, samochód ten zyskał na elegancji i komforcie, dzięki czemu grono potencjalnych nabywców znacznie się zwiększyło. Nadal jest to samochód do lasu, lecz gdy zajdzie potrzeba, wystarczy go umyć i już można jechać do opery czy na eleganckie przyjęcie.
[image src=”https://imagizer.imageshack.us/v2/791x527q90/163/aeov.jpg” width=”640″ height=”400” lightbox=”yes” align=”center”]
Wnętrze tego samochodu również zostało ucywilizowane. Polepszono wyciszenie kabiny, zastosowano wygodniejsze fotele, w wyposażeniu częściej pojawiała się klimatyzacja. Deska rozdzielcza zyskała na wyglądzie, ergonomii oraz jakości użytych materiałów, mimo to wskaźniki z których można wyczytać między innymi kąt pochylenia nadwozia, skutecznie przypominają do czego ten samochód został stworzony. Dużym minusem kabiny Pajero jest szerokość – w drugim rzędzie jest najzwyczajniej ciasno. Na plus należy zaliczyć występowanie 7-mio osobowych wersji chociaż ostatni rząd lepiej traktować jako opcję awaryjną.
[image src=”https://imagizer.imageshack.us/v2/791x527q90/809/cx0v.jpg” width=”640″ height=”400” lightbox=”yes” align=”center”]
[image src=”https://imagizer.imageshack.us/v2/791x527q90/43/uwvs.jpg” width=”640″ height=”400” lightbox=”yes” align=”center”]
[image src=”https://imagizer.imageshack.us/v2/791x527q90/585/df3z.jpg” width=”640″ height=”400” lightbox=”yes” align=”center”]
Gamę silnikową tworzy 6 silników benzynowych i dwa wysokoprężne. Każda z jednostek benzynowych posiada 6cylindrów w układzie V i pojemność 3 lub 3.5litra. Motory o pojemności 3 litrów legitymują się mocą od 150 do 181koni mechanicznych, zaś 3,5litrowe od 194 do 245koni mechanicznych. Jednostki wysokoprężne to znana z pierwszej generacji 2.5TD o mocy 99koni mechanicznych oraz 2.8TD o mocy 128koni mechanicznych.
Rozsądnym wyborem wydaje się jednostka benzynowa o pojemności 3litrów i mocy 150KM z instalacją gazową. Zapewnia przyzwoite osiągi przy czym bezproblemowo współpracuje z instalacją LPG spalając ok 16-17l gazu na 100km. Jeśli zdecydujemy się na silnik diesla, należy pamiętać o regularnej wymianie pasków(rozrządu i wałka wyrównoważającego) i oleju, którego interwał wymiany wynosi zaledwie 7500km.
[image src=”https://imagizer.imageshack.us/v2/791x527q90/36/f9yw.jpg” width=”640″ height=”400” lightbox=”yes” align=”center”]
[image src=”https://imagizer.imageshack.us/v2/791x527q90/5/tihj.jpg” width=”640″ height=”400” lightbox=”yes” align=”center”]
Układ przeniesienia napędu przeszczepiono z poprzedniej generacji. Z czasem zaczęto montować napęd o nazwie Super Select, stosowany do obecnych czasów. Był to wtedy bardzo zaawansowany technicznie napęd wyposażony w skrzynię rozdzielczą z centralnym dyferencjałem. Dodatkowo w terenie pomagała seryjnie montowana blokada tylnego mechanizmu różnicowego. Napęd Super Select w odróżnieniu od innych napędów 4WD umożliwia jeżdżenie samochodem z włączonymi dwoma napędami po twardej nawierzchni. Na dobrej nawierzchni można odłączyć przednią oś. Do dziś nie jest to standardem wszystkich terenówek.
[image src=”https://imagizer.imageshack.us/v2/791x527q90/11/in48.jpg” width=”640″ height=”400” lightbox=”yes” align=”center”]
Konstrukcja Pajero II opiera się na ramie, kontakt z kołami zapewnia zawieszenie niezależne z wahaczami poprzecznymi i drążkami skrętnymi z przodu, natomiast z tyłu mamy sztywną oś z wzdłużnymi wahaczami, zawieszoną na sprężynach śrubowych.
Wady
- korozja
- wąskie wnętrze
- słabe hamulce
- wysokie zużycie paliwa
- ogólne wyeksploatowanie egzemplarzy dostępnych na rynku
Zalety
- jakość wykonania
- możliwość ciągnięcia ciężkich przyczep
- sprawność terenowa
- wolno starzejąca się sylwetka
Pajero II to samochód stworzony do ciężkiej pracy ale i używanie go jako samochodu rodzinnego nie będzie zbytnim faux pas… Tylko trzeba wszystko dobrze skalkulować.
Foto:Piotr Ziarkowski