• Redakcja
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Patronat medialny
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    Miedwiediew

    Miedwiediew grozi osobiście Trumpowi. „To się źle skończy”

    Mucha: „Tusk nie poprowadzi KO do zwycięskich wyborów w 2027 r.”

    Mucha: „Tusk nie poprowadzi KO do zwycięskich wyborów w 2027 r.”

    Rosyjski żołnierz uciekł z frontu. Tak go „przyjęli” w domu. „Będziesz przykładem” [WIDEO]

    Rosja wysłała „zielone ludziki” na granicę państwa NATO. Pierwszy przypadek

    Sikorski ujawnił, kim jest jego syn. „Większość zapewne nie wie”

    Sikorski zaskakuje. Chwali Trumpa

    Vasyl Bodnar

    Ukraina Otwiera Drzwi do Ekshumacji Ofiar Rzezi Wołyńskiej. Wiemy kiedy

    flaga rosji

    Rosjanie planowali zamach w Polsce. Znamy szczegóły

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    Miedwiediew

    Miedwiediew grozi osobiście Trumpowi. „To się źle skończy”

    Mucha: „Tusk nie poprowadzi KO do zwycięskich wyborów w 2027 r.”

    Mucha: „Tusk nie poprowadzi KO do zwycięskich wyborów w 2027 r.”

    Rosyjski żołnierz uciekł z frontu. Tak go „przyjęli” w domu. „Będziesz przykładem” [WIDEO]

    Rosja wysłała „zielone ludziki” na granicę państwa NATO. Pierwszy przypadek

    Sikorski ujawnił, kim jest jego syn. „Większość zapewne nie wie”

    Sikorski zaskakuje. Chwali Trumpa

    Vasyl Bodnar

    Ukraina Otwiera Drzwi do Ekshumacji Ofiar Rzezi Wołyńskiej. Wiemy kiedy

    flaga rosji

    Rosjanie planowali zamach w Polsce. Znamy szczegóły

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
Strona Główna Publicystyka

Wolny rynek w katolickiej nauce społecznej

19 listopada 2023
Kategorie: Publicystyka
Wolny rynek w katolickiej nauce społecznej
UdostępnijPodaj dalejUdostępnijWyślij

Wolny rynek w katolickiej nauce społecznej to zagadnienie, które odwołuje się do doktryny Kościoła Katolickiego wypracowanej głównie w magisterium papieży i oparte na zasadzie wolności jednostki w przedsiębiorczości i prywatnej własności. W założeniu powinien to być rynek nienaruszony przez państwo, w którym decyzje podejmowane są przez podmioty wolnorynkowe, a także przestrzegające praw i etyki działające w zgodzie z sensem społecznym.

Wolny rynek w encyklikach papieży był często omawiany w kontekście społecznej i moralnej odpowiedzialności biznesu oraz potrzeby ochrony godności ludzkiej i dobra wspólnego. Papieże wielokrotnie podkreślali, że wolny rynek powinien być zarządzany w sposób etyczny i zgodny z zasadami solidarności społecznej.

Wolny rynek w kontekście encyklik papieży jest zatem postrzegany jako narzędzie, które może przynieść korzyści, ale tylko pod warunkiem, że będzie działał z poszanowaniem godności człowieka i etyki chrześcijańskiej oraz będzie służył dobru wspólnemu i rozwojowi człowieka.

Papież Jan Paweł II w encyklice „Centesimus Annus” z 1991 roku podkreślił, że wolny rynek jest ważnym narzędziem do osiągnięcia postępu gospodarczego i dobrobytu, ale jednocześnie wymaga on odpowiedzialności moralnej ze strony przedsiębiorców oraz państwa.

Zatem Katolicka nauka społeczna, w przeciwieństwie do klasycznej ideologii wolnego rynku, uznaje, iż wolność nie powinna być absolutna. Wolność ekonomiczna powinna być uzupełniona przez sprawiedliwość i troskę o wykluczonych. W tej optyce, wolny rynek może być uznany za instrument do realizacji wartości, które zapewniają rzeczywiste i godne życie wszystkim ludziom. W jego podejściu położony jest nie tylko nacisk na wolność jednostki w sferze ekonomicznej, ale także na to, aby osiągnięte korzyści były społecznie sprawiedliwe.

Jak wskazuje Katechizm Kościoła Katolickiego “Wolność rynku, przejawiająca się w swobodnym handlu i prywatnej własności, jest ważnym narzędziem dla tworzenia bogactwa. Jednak powinna być poddana zasadzie subsydiarności, aby służyła dobru wspólnemu”

Dlatego wolny rynek w katolickiej nauce społecznej musi być uzupełniony jedynie o regulacje i systemy zapewniające minimalne wynagrodzenie, uczciwe warunki pracy, ochronę praw pracowniczych, na co zwraca uwagę magisterium przed Soborem Watykańskim II, a także rozwiązania, które umożliwiają bardziej równomierne rozłożenie bogactwa i zapewnienie dostępu do dóbr wspólnych dla całego społeczeństwa, co zostało uzupełnione w nauczaniu posoborowym.
Jako przykład realizacji zasady sprawiedliwości papież Leon XIII w encyklice „Rerum Novarum” pochwala wolny rynek jako sposób na poprawę warunków życia pracowników, ale jednocześnie wskazuje na potrzebę ochrony ich godności i praw. Zwraca uwagę na możliwość wykorzystywania biednych pracowników przez zamożnych przedsiębiorców, co jest sprzeczne z nauką kościoła. Papież Leon XIII podkreśla również, że rząd ma obowiązek regulowania rynku i interweniowania w sytuacjach, gdy wolny rynek nie funkcjonuje w sposób sprawiedliwy.

By jednak wyznaczyć nieprzekraczalne ramy interwencji państwa w nauczaniu papieży pojawia się temat własności prywatnej i jej poszanowania stosownie do wskazań płynących z nauki Chrystusa. Przede wszystkim encyklika „Rerum Novarum”, wydana w 1891 roku przez papieża Leona XIII, porusza kwestię godnej pracy i własności prywatnej. Papież stwierdza w niej, że ludzie mają prawo do własności prywatnej. Własność prywatna powinna być wykorzystywana dla dobra społecznego i powinna przyczyniać się do dobra zwykłych ludzi.

Encyklika „Quadragesimo Anno”, wydana w 1931 roku przez papieża Piusa XI, skupia się na zasadach społeczeństwa sprawiedliwego. Papież podkreśla w niej potrzebę rozwoju społecznego, ale jednocześnie stwierdza, że nie może to odbywać się kosztem jednostek i ich własności prywatnej.

Własność prywatna jest ważna dla człowieka i powinna zostać szanowana. Wskazując na zasadniczą rolę prawa własności Pius XI pisał: “Własność prywatna jest nie tylko dozwolona, ale nawet konieczna do dobrego rozwoju społeczeństwa”.

Pogląd ten utrzymany został również po Soborze Watykańskim II. Jan Paweł II pisał w encyklice „Centesimus Annus”: “Własność prywatna jest fundamentem wolności i dążenia do doskonałości jednostki oraz podstawą osiągnięć gospodarczych i społecznych”. Benedykt XVI dodatkowo wyjaśniał w encyklice „Caritas in Veritate”, że: „Własność prywatna powinna służyć wspólnemu dobru i znajdować swoje miejsce w ramach systemu społeczno-ekonomicznego, który przynosi korzyści wszystkim obywatelom”. Przestrzegał jednak w encyklice „Spe Salvi”, że „Własność prywatna powinna być zawsze postrzegana przez katolików w kontekście zasad solidarności i sprawiedliwości społecznej, a nie tylko jako prawo do dysponowania rzeczami”.

Autor: Artur Szczepek
Fot. wikimedia/Joshua Keller

Tagi katolicka nauka społecznawolny rynekWolny rynek w katolickiej nauce społecznej
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wiadomości
  • Gospodarka
  • Sport
  • Kultura
  • Historia
  • Publicystyka
  • Moto
  • Koronawirus

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine