„Nasze plany i prognozy się sprawdziły. Mamy wiarygodne dane od dyrektorów szkół.(…) Wynika z nich jasno, że wzrosła liczba etatów i nauczycieli w polskich szkołach” – powiedziała Anna Zalewska, minister edukacji narodowej.
Ministerstwo Edukacji Narodowej otrzymało dane przekazane przez dyrektorów szkół do Systemu Informacji Oświatowej. Resort ocenia, że nie pomylił się w swoich przewidywaniach odnośnie wpływu reformy edukacji na stan zatrudnienia nauczycieli. Mówiła o tym szefowa resortu oświaty Anna Zalewska.
„Nasze plany i prognozy się sprawdziły. Mamy wiarygodne dane od dyrektorów szkół. To jedyne rzetelne informacje dotyczące różnych aspektów systemu oświaty. Wynika z nich jasno, że wzrosła liczba etatów i nauczycieli w polskich szkołach” – powiedziała minister.
Czytaj także: Stan współczesnej oświaty. Czy czas na radykalne zmiany?
Dane MEN
Resort oświaty wskazuje, że liczba etatów nauczycieli wzrosła o 17 768 miejsc w porównaniu do ubiegłego roku. Tym samym odpiera krytykę ze strony m.in. Związku Nauczycielstwa Polskiego, który wielokrotnie alarmował o masowych zwolnieniach, które czekają nauczycieli po wejściu w życie reformy.
MEN informuje, że o 10 139 wzrosła liczba nauczycieli, obecnie jest ich w Polsce 694 636. Przy czym w przedszkolach, szkołach i placówkach samorządowych liczba etatów nauczycieli wzrosła o 11 760 i wynosi 578 444.
Opublikowano również dane z uwzględnieniem województw. Wynika z nich, że największy wzrost etatów miał miejsce w województwie mazowieckim o 3,4 proc. więcej, w małopolskim o 2,6 proc., w zachodniopomorskim o 2,5 proc., a w śląskim o 2,1 proc.
Wzrost liczby etatów z podziałem na województwa #sio #reformaedukacji pic.twitter.com/u54ox1brHd
— Min. Edukacji (@MEN_GOV_PL) 13 listopada 2017
Gimnazjum
W komunikacie MEN poruszono również temat gimnazjów. Okazuje się, że niemal 100 proc. budynków w których mieściły się gimnazja przekształcono w inny typ szkół.
„W prawie oświatowym przewidziano kilka rozwiązań wygaszania gimnazjów. Samorządy mogą przekształcić je w inny typ szkoły lub włączyć do innego typu szkoły. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (art. 129) określa szczegółowe warunki i terminy przekształceń. Ostatecznie, ten typ szkoły wygaśnie w roku 2019” – czytamy w komunikacie.
Całe zestawienie jest dostępne pod tym adresem: Szkoła w pierwszym roku wdrożonej reformy – dane z Systemu Informacji Oświatowej