Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa poinformowała, iż Rosja stara się wymienić warte 500 milionów dolarów zboże ze swojego rynku w zamian za ropę naftową pochodzącą z Iranu.
Negocjacje dotyczące wymiany zboża w zamian za ropę rozpoczęły się już na początku 2014 roku. Była to odpowiedź na sankcje nakładane przez kraje zachodnie w związku z wydarzeniami na Ukrainie. Stany Zjednoczone ostrzegły stronę rosyjską przed zawieraniem umowy barterowej z Iranem, argumentując iż taki krok miałby wpływ na rozmowy dotyczące irańskie programu nuklearnego.
Andrey Gormakh, wicedyrektor rosyjskiej firmy handlowej United Grain Company, powiedział, że firma jest gotowa na dostawę od 1-2 miionów ton zboża.
Czytaj także: Geostrategia, czas na radykalne zmiany
Czytaj także: Gdański terminal niemal ukończony. Ma przyjmować 7 milionów osób rocznie
Bieżący rok przyniósł w Rosji bardzo dobre zbiory, najlepsze od sześciu lat. Diametralnie inaczej sytuacja wygląda w Iranie, gdzie wyniki zbiorów rozczarowały. W ciągu ostatnich lat Iran sprowadzał około pięciu milionów ton zboża, w tym roku liczba ta najprawdopodobniej wzrośnie o kolejny milion ton.
Do tej pory w ciągu 2014 roku zebrano w Rosji 50 milionów ton zboża, które pochodzą z 64 procent całości obsianego areału. Eksport pszenicy rozpoczął się w lipcu, a według przedstawicieli Rosyjskiego Związku Zbożowego, kraj ma wyeksportować w sezonie handlowym 2014/2015 około 22 miliony ton pszenicy.
Z danych rosyjskich służb celnych wynika, iż w poprzednim miesiącu eksport zbóż osiągnął bardzo wysoki poziom dochodzący do 4,5 miliona ton, w tym 4,2 miliona ton pszenicy. Osiągnięciu takich wyników bardzo sprzyjała deprecjacja rubla. Według rosyjskiego Instytutu Koniunktury Rynku Rolnego ceny eksportowe pochodzącej z Rosji pszenicy wraz z dostawą do portów Morza Czarnego wynosiły 244 dolary za tonę. Niższe koszty zanotowano w przypadku Morza Azowskiego, gdzie płacono 220 dolary za tonę.
Nadzieję na zwiększenie własnych dostaw zbóż do Iranu ma również Kazachstan. Już niebawem mają one sięgnąć poziomu 2,5 miliona ton. Dostawy mogą zwiększyć się po uruchomieniu znajdującego się w Iranie odcinka kolejowego linii łączącej Kazachstan, Turkmenistan oraz Iran. Ma to nastąpić w listopadzie 2014 roku.
Źródło: Bankier.pl
Fot: Commons Wikimedia