Studenci Politechniki Wrocławskiej skonstruowali elektryczny motocykl LEM Thunder, który w lipcu wystartuje w zawodach SmartMoto Challenge w Barcelonie. Studenci dążą też do tego, aby motocykl wziął udział w Rajdzie Dakar.
Elektryczny motocykl został skonstruowany przez studentów działających w ramach Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych.
LEM Thunder to lekki motocykl crossowy. Pojazd waży 120 kg. Jak podkreślają konstruktorzy, na jednym ładowaniu baterii może przejechać 90 minut z prędkością 120 km/h. Moc jego silnika to 30 kW.
Czytaj także: Arrinera Hussarya - pierwszy polski super samochód - wywiad z Łukaszem Tomkiewiczem
Prezes Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych Wojciech Pawlak powiedział PAP, że prace nad motocyklem trwały około 11 miesięcy. Wyjaśnił, że przy pracach nad pojazdem największą trudność sprawiła część elektryczna projektu. „Nie są to już małe moce. (…) Musimy poświęcić więcej czasu na testy, jak i zdecydowanie więcej pieniędzy na to, żeby motocykl był naprawdę na najwyższym poziomie” – powiedział prezes koła. „Pierwszy raz korzystamy z tak wysokiej mocy i robimy tak pojemną baterię” – dodał.
LEM Thunder – ηλεκτρική Rally μοτοσυκλέτα για το Dakar! https://t.co/Jz0FSCnvqd pic.twitter.com/X2GnH53cA0
— CAR and DRIVER (@CARandDRIVERgr) 6 lipca 2018
W produkcji motocykla zastosowano m.in. druk 3D oraz baterie litowo-jonowe. „To technologia, która mocno się rozwija. Polska za kilka lat ma być jednym z największych producentów baterii litowo-jonowych, więc myślę, że powinniśmy na uczelniach i w naszych projektach badać, jak bardzo wytrzymałe są takie baterie i jak zachowują się w warunkach ekstremalnych. Jeśli mamy w przyszłości przejść na pojazdy elektryczne, musimy mieć to naprawdę dopracowane” – tłumaczył Pawlak.
Motocykl w połowie lipca wystartuje w zawodach SmartMoto Challenge, które odbędą się w Barcelonie. Studenci PWr już pięciokrotnie brali udział w zawodach w Hiszpanii; w 2014 i w 2017 r. zajęli pierwsze miejsce, w innych latach zajęli miejsce trzecie.
#Dakar | LEM Thunder, primera moto eléctrica destinada al Dakar https://t.co/7Mq07PWwiq pic.twitter.com/y4IoYJmFf0
— motor.es (@motorpuntoes) 5 lipca 2018
Podczas zawodów zespoły zmierzą się zarówno w konkurencjach statycznych, gdzie ocenie podlegać będą szczegóły techniczne oraz biznesplan i w konkurencjach dynamicznych, gdzie motocykl przejdzie m.in. test zwrotności czy test na przyśpieszenie. Pojazd weźmie też udział w wyścigu na torze off-road oraz wyścigu endurance.
W dniach 22-26 sierpnia we Wrocławiu członkowie Koła Naukowego po raz pierwszy zorganizują polską edycję zawodów crossowych motocykli elektrycznych – Wrocław SmartMoto Challenge.
Studenci dążą też do tego, by LEM Thunder wystartował w styczniu w Rajdzie Dakar. „Jesteśmy po wstępnych rozmowach z organizatorami. Powiedzieli, że będą w stanie nam pomóc zorganizować punkty, w których kierowca będzie mógł wymienić szybko baterię. Jednak na razie staramy się pozyskać środki” – wyjaśniał prezes koła.
#LEMThunder ? to najnowszy motocykl elektryczny zbudowany przez studentów z #KNPiRM. Za dwa tygodnie wystartują z nim na #SmartMotoChallenge w Barcelonie ??, a w planach mają także występ w Rajdzie Dakar ➡https://t.co/5P4FkD3jsD⬅ pic.twitter.com/SDpi7sdlku
— Politechnika (@PWr_Wroclaw) 5 lipca 2018
„Przystosowując motocykl do Rajdu Dakar ważna jest pojemna bateria oraz szybka jej wymiana, a także bardzo dużo filtrów powietrza, które uniemożliwią dostanie się pomiędzy elementy pyłów czy wody. Potrzeba będzie także bardziej wytrzymała rama. Teraz jesteśmy nastawieni na zawody w Barcelonie, wiec ramę wykonaliśmy z lekkich stopów aluminium” – wymieniał Pawlak.