Ósma edycja cyklu wykładów „Z kamerą po PRL-u” kontynuuje próbę przybliżenia wybitnych polskich reżyserów filmowych i ich osiągnięć artystycznych, na tle ówczesnej rzeczywistości politycznej, społecznej i kulturowej.
Organizatorzy spotkania spróbują opowiedzieć o bardzo różnych zjawiskach charakterystycznych dla powojennego kina polskiego; zarówno tych, które wprost wynikały z polityki kulturalnej tamtego okresu, jak i tych niezależnych artystycznie. Oprócz arcydzieł polskiego kina, pokazane zostaną także fragmenty filmów o jednoznacznie propagandowym zabarwieniu.
Czytaj także: Stan współczesnej oświaty. Czy czas na radykalne zmiany?
Seminarium adresowane jest do nauczycieli historii, języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, studentów kierunków humanistycznych oraz uczniów wybierających tematy związane z filmem i historią najnowszą do ustnej prezentacji maturalnej z języka polskiego. Proponujemy sześć spotkań w cyklu miesięcznym odbywających się od października 2013 r. do marca 2014 r.
Najbliższe spotkanie odbędzie się 10 lutego 2014 r. (poniedziałek) o godzinie 16.30
Miejsce: Przystanek Historia Centrum Edukacyjne IPN im. Janusza Kurtyki, Warszawa, ul. Marszałkowska 21/25 (obok Trasy Łazienkowskiej).
Temat: Polska szkoła dokumentu
W polskim filmie dokumentalnym lat 1944–1989 odnajdziemy wiele fascynujących zjawisk, poczynając od socrealistycznego filmu propagandowego i tzw. czarnej serii polskiego dokumentu, wpisującego się w przemiany roku 1956. W kolejnych latach wielu twórców podejmowało nowe tematy lub na nowo przyglądało się starym, poszukiwało oryginalnych form wypowiedzi, prowadziło dialog z rzeczywistością i polską kulturą, portretowało ludzi i czasy. Dotyczyło to filmów zrealizowanych od połowy lat 60. do końca następnej dekady (z jednym wyjątkiem). Pośród nich znalazły się dzieła wybitnych twórców: Ireny Kamieńskiej, Kazimierza Karabasza, Krzysztofa Kieślowskiego, Grzegorza Królikiewicza, Marcela Łozińskiego, Marka Piwowskiego, Władysława Ślesickiego, Wojciecha Wiszniewskiego, Tomasza Zygadły. Można w nich dostrzec pewne cechy wspólne, ale są także dowodem indywidualnych poszukiwań, artystycznej i społecznej wrażliwości.
Przełom lat 60. i 70. przyniósł fundamentalny spór między filmowcami, związany z nadejściem kolejnego pokolenia, jak również z zachodzącymi wówczas w Polsce przemianami. Długotrwałe socjologiczne obserwacje, starające się dążyć do obiektywizmu, ukazujące bohaterów zanurzonych w codzienności i akceptujących ją, miały ustąpić filmom „nowej zmiany”, reagującym na przemiany społecznej rzeczywistości, których autorzy krytykowali nieprawidłowości w życiu publicznym, zajmując jednoznaczne stanowisko wobec opisywanych zjawisk.
Pokazane zostaną fragmenty następujących filmów: Rodzina człowiecza (1966), reż. Władysław Lesicki; Rok Franka W. (1967), reż. Kazimierz Barabasz; Psychodrama, czyli bajka o księciu i Kopciuszku wystawiona w zakładzie dla nieletnich dziewcząt w D. (1969), reż. Marek Piwowski; Wierność (1969), reż. Grzegorz Królikiewicz; Szkoła podstawowa (1971), reż. Tomasz Zgadło; Wanda Gościmińska – włókniarka (1975), reż. Wojciech Wiszniewski; Z punktu widzenia nocnego portiera (1977), reż. Krzysztof Kieślowski; Egzamin dojrzałości (1979), reż. Marcel Łoziński; Dzień za dniem (1988), reż. Irena Kamieńska.
Kolejne spotkanie: Janusz Majewski (24 marca 2014) – poniedziałek, godz. 16.30
Wykład: prof. dr hab. Piotr Zwierzchowski, historyk filmu, autor m.in.: Zapomniani bohaterowie. O bohaterach filmowych polskiego socrealizmu, Warszawa 2000; Pęknięty monolit. Konteksty polskiego kina socrealistycznego, Bydgoszcz 2005; Piękny sen pedagoga. Literackie i filmowe portrety świata edukacji, Kraków 2005; Spektakl i ideologia. Szkice o filmowych wyobrażeniach śmierci heroicznej, Kraków 2006; Kino polskie po roku 1989, Bydgoszcz 2007; oraz najnowsza publikacja: Kino nowej pamięci. Obraz II wojny światowej w kinie polskim lat 60., Bydgoszcz 2013.
Informacje i zgłoszenia: Sławomir Stępień, tel. (22) 860-70-50, slawomir.stepien@ipn.gov.pl
Udział w seminarium – jako formie doskonalenia zawodowego – zostanie potwierdzony pisemne.
Źr.: informacja prasowa IPN
Fot.: Camrock / wikimedia commons