Większość z nas na myśl o polskiej motoryzacji ma przed oczami Duże i Małe Fiaty, Syreny czy Jelcze. Ale nasza motoryzacja bardzo prężnie rozwijała się także w okresie międzywojennym. Dobrym przykładem jest motocykl ”Sokół”, który wraca do reaktywacji.
Do powrotu ”Sokoła” przyczyniły się dwa podmioty – Prywatne Zakłady Inżynierii, które w nazwie nawiązują do przedwojennego producenta tych motocykli, czyli Państwowych Zakładów Inżynierii (PZInż) i Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania. ”Sokół” został zaprezentowany na tegorocznym MSPO w Kielcach. Nowy motocykl chyba nie bez powodu ma powiązanie z wojskiem. Jego „starszy brat” brał udział w walkach na froncie w czasie Wojny Obronnej w 1939 roku.
Historia ”Sokoła” rozpoczęła się w 1933 roku i trwała do 1939 roku. Produkowany był w stołecznych zakładach PZInż. Nazwa ”Sokół” pojawiła się wraz z turystycznym motocyklem 600 RT. W 1936 roku nazwano tak ciężki motocykl CWS M-11. Sokoły 1000 i 600 był przed wojną najpopularniejszymi motocyklami. Zdobyły uznanie także w wojsku (będąc na jego etatowym wyposażeniu), a także w Poczcie Polskiej i policji. „Sokół” powrócił jeszcze na 3 lata po wojnie. W latach 1947- 1950 produkowano Sokoły 125. Teraz legendarna polska marka wraca za sprawą prywatnego przedsiębiorcy i wojskowego konsorcjum.
Czytaj także: Niezwykły życiorys kpt. Władysława Nawrockiego