Dokładnie 42 lata temu czyli 30 marca 1973 roku w stołecznej Fabryce Samochodów Osobowych zakończono produkcję samochodu „Warszawa”.
„Warszawa” trafiła nad Wisłę jako licencja radzieckiego samochodu GAZ M20- Pobieda. Produkcję pojazdu rozpoczęto w 1951 roku i trwała ona przez następne 22 lata. W tym czasie pojazd przechodził różne zmiany konstrukcyjne. Pojawiły się nowe typy nadwozia jak: sedan, kombi, pick- up. W związku z ciągłymi zmianami pojazd był używany w różnych dziedzinach życia jak na przykład rolnictwo, drobny handel a także jako karetka pogotowia i radiowóz milicyjny. W oparciu o podzespoły wykorzystywane w „Warszawie” konstruowane także pojazdy dostawcze jak Żuk, Nysa, Tarpan.
Do napędu pojazdy wykorzystywano dwa rodzaje silników: M- 20 i S- 21. Oba silniki posiadały taką samą pojemność (2120 cm3), układ i liczę cylindrów (rzędowe 4- ro cylindrowe). Napęd był przekazywane przez ręczną 3- biegową skrzynię biegów (rzadkie egzemplarze z 4- biegowymi skrzyniami). W całym okresie produkcji wyprodukowano 254 471 egzemplarzy, z czego 72 834 trafiło na eksport do 25 krajów. Lwią część stanowiły państwa socjalistyczne jak: Bułgaria, Węgry, Czechosłowacja. Prócz krajów „demokracji ludowej” „Warszawy” trafiały do Azji, Ameryki Południowej i na Bliski Wschód.
źródło: wiedza własna, wikipedia. org
fot: pl. wikipedia. org- Hiuppo
Czytaj także: Terenowe pojazdy FSC!