Nikt nie chce kupić fabryki Autosana, która jest jednym z najstarszych zakładów tego typu w Polsce. Cena wciąż spada, będzie to już piąty przetarg z kolei.
W dalszym ciągu nie udało się znaleźć nabywcy dla będącej w upadłości od 19 września 2013 roku fabryki z Podkarpacia. W czwartym przetargu nie wpłynęła żadna oferta dotycząca zakupu Autosanu. Cena wywoławcza została ustalona na 40 mln zł. Warunki kupna fabryki nie ulegną zmianie. Do sprzedania jest cały zakład. Konieczna będzie kontynuacja produkcji autobusów.
Syndyk masy upadłościowej sanockiej firmy Ludwik Noworolski poinformował, że zostanie ogłoszony kolejny, już piąty przetarg. Cena wyjściowa będzie nieznacznie mniejsza od poprzedniej. O rozstrzygnięciu przetargu dowiemy się 14 kwietnia tego roku.
Czytaj także: Arrinera Hussarya - pierwszy polski super samochód - wywiad z Łukaszem Tomkiewiczem
Cena wywoławcza wyniesie 37 mln zł. Nie zmienią się warunki przetargowe, czyli zakład będzie sprzedawany w całości, z wyłączeniem zapasów, za które nabywca będzie musiał zapłacić dodatkowo. Kolejnym warunkiem będzie kontynuacja produkcji autobusów
– powiedział syndyk.
Przeczytaj także: Solaris zawarł kontrakt na 104 mln zł!
Autosan od 2009 roku generował poważne straty, z roku na rok powodujące coraz większe problemy finansowe spółki. Wobec braku wystarczającej ilości rentownych zamówień, rok 2013 jest kolejnym z rzędu rokiem, który spółka zakończyłaby stratą. Wobec wyczerpania możliwości dalszego finansowania działań restrukturyzacyjnych i działalności gospodarczej spółki, Zarząd Autosan S.A., zobowiązany jest, na podstawie przepisów do sporządzenia wniosku upadłościowego, który został złożony do właściwego Sądu w dniu 19 września 2013 r.
– Jak wynika z oficjalnego komunikatu na stronie Autosanu.
Pierwszy przetarg ogłoszony został w maju poprzedniego roku, a cena wywoławcza wynosiła ponad 56 mln zł. Wtedy też nie było zainteresowania, nie wpłynęła żadna oferta. W drugim przetargu cenę obniżono do 50 mln zł – wtedy to wpłynęła jedna oferta, jednakże została odrzucona z uwagi na brak wpłaconego wadium przez oferenta. Trzeci przetarg zakończył się podobnie, cena wynosiła 48 mln zł i też brak było zainteresowania.
Obecnie na linii produkcyjnej znajduje się 20 autobusów. Autosan produkuje też części do tramwajów oraz kabiny do pociągów. Do marca 2013 fabryka wyprodukowała łącznie 109407 autobusów. Do chwili upadłości fabryka produkowała kilkadziesiąt pojazdów rocznie. W poprzednim roku zakład sprzedał 50 autobusów. Obecnie zatrudnia ok. 360 osób.
Dobrą informacją jest to, iż produkowany przez Autosan autobus SANCITY 10LF z silnikiem EURO 6 – a więc model ekologiczny spełniający najwyższe normy europejskie pod względem spalania, spotkał się z dobrym odbiorem po testach eksploatacyjnych w rzeszowskich MPK. Prezes MPK poinformował, że w niedługim czasie spółka planuje zakup 120 ekologicznych autobusów podmiejskich, więc istnieje spora szansa, że to sanocka spółka zdobędzie kontrakt na to zamówienie.
Źródło: tvn24bis.pl, autosan.eu
Fot.: commons.wikimedia.org