Z okazji zaprezentowania przez Hondę najnowszego Civica type R, redakcja Działu Moto zaprasza na zapoznanie się z artykułem gościnnym Daniela Piątka, który opisał historie tego wspaniałego modelu.
[divide style=”2″]
[image src=”http://wmeritum.pl/wp-content/uploads/2013/11/800px-Civic_Type_R_front.jpg” width=”800″ height=”567″ lightbox=”yes” align=”left”]
Pierwsza Honda Civic type R została zaprezentowana w 1996 roku. Jej konstrukcja opierała się na trzydrzwiowej wersji Civica IV generacji.W miejscu standardowej jednostki napędowej zastosowano silnik atmosferyczny o pojemności 1.6 litra i mocy rzędu 185 KM co na owe czasy było świetnym osiągnięciem uzyskania mocy na litr pojemności. Ten imponujący wynik pobiła w 1999 roku Honda S2000 wyposażona w rzędową czwórkę o pojemności dwóch litrów mi mocy 240 KM, ale nie o niej tu dzisiaj mowa. Silnik, jaki zamontowano w owym modelu nosił oznaczenie B16B. Posiadał dwa wałku rozrządu w układzie DOHC oraz technologie zmiennych faz rozrządu VTEC. Mocny silnik kręcący się do niesamowitych prędkości obrotowych wynoszących aż 9000rpm oraz świetne prowadzenie, które zawdzięczano tylnemu niezależnemu zawieszeniu sprawiło, że mała agresywna „Rajdówka” była pożądaniem wielu. Charakterystyczne dodatki, które wyróżniały Type R z zewnątrz to kilka stylistycznych dokładek m.in. na zderzakach, charakterystyczne usytuowanie znaczka „H” na masce zamiast na grilu oraz duża lotka umieszczona na klapie bagażnika. Produkcja Hondy Type R została zakończona w 2000 roku.
[divide style=”2″]
[image src=”http://wmeritum.pl/wp-content/uploads/2013/11/800px-IMFJ_Honda_Civic_Type_R_Gen6.jpg” width=”800″ height=”533″ lightbox=”yes” align=”left”]
Kilka miesięcy później została zaprezentowana następna generacja Type R, bazująca na VII generacji modelu Civic. Model ten, jak i poprzednik został wyposażony w mocny silnik, jednak Honda projektując nową jednostkę napędową o oznaczeniu K20 przystosowała ją także do innych modeli Hondy m.in. Honda Accord Euro-R (CL7), Honda Integra Type-R (DC5), Honda CRV (RD4) oraz Honda Stream (RN3). W europejskiej wersji Type R (EP3) zamontowano silnik o oznaczeniu K20A2 legitymujący się mocą 200KM. W tej serii silników nowością było wprowadzenie elektronicznego układu zmiennych faz rozrządu zamiast jak do tej pory mechanicznego np. w „B”, „H” oraz „D” serii. Cena nowego egzemplarza w owych latach wynosiła zaledwie 30tyś funtów (ok.100tyś zł) co było niewielką sumą jak na samochów o takiej mocy. Honda Civic Type R był konkurencją dla równie mocnych hot hatchbacków takich jak: Volkswagen Golf GTI, czy Renault Megane RS. Z okazji 30 lecia rozpoczęcia produkcji modelu Civic wypuszczono dwie limitowane wersje. Pierwsza 30 th Anniversary Special Edition charakteryzowała się od wersji podstawowej czerwonymi fotelami Recaro oraz dywanikami z napisem „30th Anniversary” i wykończeniem przednich boczków drzwiowych w tym samym kolorze. Wyprodukowano ogółem 300 aut, 100 w kolorze srebrnym (Satin Silver), 100 w kolorze czarnym (Nighthawk Black) oraz 100 w kolorze czerwonym (Milano Red). Druga edycja limitowana „Premier Special Edition”, oprócz nowych kolorów nadwozia nie różniła się od „30th Anniversary”. Model Honda Civic Type R został uznany za najlepszy „Hot Hatch” w historii aut tego typu przez topowe magazyny motoryzacyjne m.in. TOP GEAR oraz FIFTH GEAR.
[divide style=”2″]
[image src=”http://wmeritum.pl/wp-content/uploads/2013/11/798px-Honda_Civic_Type-R.jpg” width=”798″ height=”600″ lightbox=”yes” align=”left”]
Kolejną, III już generacją jest model o oznaczeniu fabrycznym (FN2 hatchback oraz FD2 sedan). FN2 dostał wzmocnione serce po swoim starszym bracie EP3. Silnik wzmocniono o śmieszną liczbę 1 konia mechanicznego. Po raz pierwszy auto było sprzedawane w wersji sedan. Niestety Civic FN2 dostał najgorsze zawieszenie nienadające się do auta sportowego. Inżynierowie Hondy zabili całą przyjemność z jazdy wsadzając do niego tylne zawieszenie oparte na belce skrętnej. Ten zabieg spowodował, że na szybko pokonywanych zakrętach odczuwamy ogromną podsterowność. Lecz pomimo wielu wad auto dalej mogło konkurować z innymi samochodami w tej klasie i na wielu płaszczyznach utrzymywać pozycję lidera. Do sprzedaży trafiło też szereg wersji limitowanych Hondy Civic Type-R III generacji. Jedną z nich była Mugen RR w liczbie 300 egzemplarzy. Auto dostało silnik 2.0 I-VTEC legitymujący się mocą 240KM. Produkowana była w kolorze czerwonym i przeznaczona wyłącznie na rynek japoński. Kolejnym modelem limitowanym był produkowanany od 2008r Mugen RC przeznaczony tylko na tory wyścigowe. Ostatnie dwie to Euro 2009 oraz 2010. W 2010 roku zaprzestano produkcji wersji sedan oraz wersji hatchback.
(fot. Wikimedia)