Solaris po ostatniej premierze nowego autobusu z wodorowymi ogniwami paliwowymi wcale nie zwalnia. Wręcz przeciwnie. W planach jest kolejny interesujący pojazd.
O co chodzi? O całkowicie nowatorski projekt pierwszego polskiego autobusu klasy MEGA. Oficjalny tytuł nowe przedsięwzięcia brzmi:
Pierwszy polski autobus klasy MEGA z wieloosiowym napędem hybrydowym zasilanym gazowymi paliwami ekologicznymi
Czytaj także: Arrinera Hussarya - pierwszy polski super samochód - wywiad z Łukaszem Tomkiewiczem
Nazwa troszkę egzotyczna, ale i ciekawa. Cały projekt jest realizowany przez konsorcjum złożone z firmy Solaris Bus& Coach S.A i dwie Politechniki: z Warszawy i Poznania. Projekt uzyskał wsparcie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu InnoTech.
O projekcie wypowiedział się dr. inż Dariusz Michalak, Wiceprezes zarządu Solaris Bus& Coach:
Dzisiaj możemy już ogłosić na pewno, że będzie to dwuprzegubowy autobus o długości 24 metrów. Jego napęd mają stanowić silniki elektryczne zasilane z baterii doładowywanych energią elektryczną z zewnętrznego źródła, w razie potrzeby dodatkowo zasilanych energią wytwarzaną przez wodorowe ogniwo paliwowe zamontowane w pojeździe. To niezwykle zaawansowany technologicznie napęd, dodatkowo zastosowany w autobusie o rzadko spotykanej długości. W efekcie stworzymy całkowicie bezemisyjny środek komunikacji miejskiej o bardzo dużej pojemności pasażerskiej, który z powodzeniem może stać się alternatywą na przykład dla tramwaju
Cały koszt projektu prowadzonego przez konsorcjum wynosi blisko 11 mln złotych. Ponad połowę potrzebnej kwoty udało się uzyskać z dofinansowania dzięki programowi InnoTech. Czas przedsięwzięcia oscyluje w okresie od grudnia 2012 roku do listopada 2015 roku. Z racji chęcią rozszerzenia prac badawczych i rozwojowych trwają negocjację z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju nad przedłużeniem projektu o kolejny rok.
Dr inż. Dariusz Michalak, że już wkrótce rozpoczną się pracę na prototypem:
Opracowanie oprogramowania do sterowania pojazdem dwuprzegubowym poruszającym się po drodze, a nie po szynach, to niezwykle trudne zadanie. Jesteśmy właśnie na etapie kończenia prac projektowych i już wkrótce przystąpimy do budowy prototypu, który następnie przejdzie serię badań i testów
W ostatnio opublikowanym artykule można przeczytać o kolejnym dziele Wielkopolskiego producenta.