Ursus w poprzednim roku osiągnął zysk netto na poziomie 13,8 mln zł., podczas gdy jeszcze w 2013 r. miał aż 22,4 mln straty! Spółka przedstawiła swoje plany na podbicie kolejnych rynków oraz wielomilionowe inwestycje.
Sukcesywnie odbudowujemy pozycję marki Ursus w kraju, ale także zajmujemy kolejne przyczółki w ekspansji zagranicznej – ponad 120 lat tradycji zobowiązuje do dalszego rozwoju. W ubiegłym roku Ursus przeznaczył 16,8 mln zł w poszerzenie oferty i rozbudowę zaplecza produkcyjnego. W bieżącym roku spółka planuje przeznaczyć kolejne 24 mln zł na inwestycje
– poinformował prezes Karol Zarajczyk w liście do akcjonariuszy.
Czytaj także: Geostrategia, czas na radykalne zmiany
Prezes Ursusa dodał, że w 2013 r. spółka podpisała umowę z PARP na kwotę ok. 8 mln zł na dofinansowanie projektu budowy nowoczesnego ośrodka R&D, którego celem jest zwiększenie innowacyjności procesów produkcyjnych i wzrost konkurencyjności oferty grupy. Całkowity koszt projektu to ok. 23,6 mln zł do realizacji w terminie do końca I półrocza 2015 roku. W 2014 r. Ursus był liderem sprzedaży ciągników wśród polskich producentów.
Przeczytaj także:Polski Ursus podbija Afrykę
Ośrodek badawczo-rozwojowy Ursus R&D rozpoczął działalność w 2010 roku i współpracuje z inżynierami z Politechniki Lubelskiej i z Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie. Jednym z pierwszych realizowanych obecnie projektów Ursus R&D jest budowa miejskiego autobusu elektrycznego
– wskazał prezes Ursusa.
W 2014 r. spółka koncentrowała się na rozwoju sprzedaży zagranicznej w takich krajach jak: Czechy, Słowacja, Węgry, Belgia, Holandia, Słowenia, Chorwacja oraz na rynkach skandynawskich i wschodnich. Efekty rozwoju sprzedaży zagranicznej widoczne są również na rynkach pozaeuropejskich. Ursus spodziewa się dalszego wzrostu sprzedaży w kraju i za granicą w tym roku. W ramach ekspansji na rynkach zagranicznych bierze pod uwagę kraje unijne, Bałkany oraz Europę Wschodnią.
W 2015 r. zakładamy dalszy dynamiczny rozwój firmy poprzez rozwinięcie oferty produktowej. Wraz z poszerzeniem asortymentu dostosowanego do oczekiwań polskiego rynku grupa spodziewa się wzrostu sprzedaży w kraju i za granicą. W ramach ekspansji na rynkach zagranicznych bierzemy pod uwagę kraje UE, obszar bałkański oraz Europę Wschodnią
– napisał Zarajczyk w liście do akcjonariuszy.
Zaznaczył, że dodatkową dźwignią sprzedażową jest system dofinansowania zakupu sprzętu rolniczego ze środków unijnych: budżet w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 ma wynieść 13,5 mld euro.
W 2014 roku Ursus wyprodukował 1200 szt. ciągników, w tym sprzedał 1177 szt. na łączną wartość 113 mln zł. Wzrost przychodów był również pochodną realizacji dostawy kolejnej transzy trolejbusów (w sumie 19 sztuk) do ZTM Lublin. W bieżącym roku do realizacji pozostaje ostatnia transza, tj. 19 sztuk pojazdów
– dodał prezes spółki.
Przeczytaj również: Polskie traktory wyruszą do… Etiopii! Ursus finalizuje kontrakt
W ubiegłym roku zrealizowaliśmy cztery transze pierwszej fazy umowy z etiopską firmą METEC na dostawę 1,5 tysiąca ciągników. Łącznie Ursus ma dostarczyć 3 tysiące ciągników, a wartość umowy to 90 mln USD. Zgodnie z umową, w bieżącym roku spółka zakłada rozpoczęcie realizacji drugiej fazy kontraktu na dostawę kolejnych 1,5 tysiąca ciągników do Etiopii
– napisał Zarajczyk w liście do akcjonariuszy.
Podkreślił tez, że 2014 r. zawarto również umowę licencyjną z firmą FarmAll Technology. Umowa na wykorzystanie marki Ursus w sprzedaży ciągników na terenie Pakistanu oraz wsparcie techniczne, daje dostęp do nowych atrakcyjnych rynków w regionie oraz potencjał przychodowy w 2015 i w kolejnych latach.