80 lat temu, 3 lipca 1935 roku, zwodowano polski transatlantyk MS „Batory”.
Budowę przypieczętowała umowa między Polskim Transatlantyckim Towarzystwem Okrętowym a włoską stocznią Monfalcone (Cantieri Riuniti dell’Adriatico) podpisana w dniu 29 listopada 1933 roku. PTTO zleciło budowę dwóch dużych jednostek pasażerskich. Wartość kontraktu wynosiła wówczas ok. 1,9 mln dolarów. Dodatkowo między Włochami a Polską podpisano umowę o dostawach węgla dla włoskiej kolei.
MS „Batory” mógł przewozić 760 pasażerów i 1200 ton ładunku.
Czytaj także: Powstańcy na profilowe!
W 1936 roku został oficjalnie oddany do służby. Pierwszym kapitanem był Eustazy Borkowski. Pływał na trasie Gdynia-Kopenhaga-Nowy Jork-Halifax, do wybuchu wojny przebył ją 39 razy. Miał na koncie dodatkowo 9 rejsów wycieczkowych. Po wybuchu wojny statkiem opiekowali się Brytyjczycy z Ministry of Shipping. Uzbroili statek (głównie w działa przeciwlotnicze) i przystosowali go do roli transportera wojsk i okrętu desantowego. Pływał po wodach Morza Śródziemnego i Czerwonego, brał udział w operacjach ewakuacyjnych. 5 sierpnia 1940 roku wyruszył w swój słynny rejs do Australii, w trakcie którego nazwano go „rozśpiewanym statkiem”. Po wojnie pływał nadal jako statek pasażerski. Nazwany przez Anglików „Lucky ship”.
10 grudnia 1970 roku został zwrócony Polskim Liniom Oceanicznym. 11 marca 1971 roku został sprzedany na złom. 2 czerwca miało miejsce opuszczenie bandery. Ostatnim kapitanem był kpt. ż. w. Krzysztof Meissner.
Odbył łącznie 222 rejsy liniowe, przewiózł ponad 270 tys. pasażerów. W trakcie wojny odbył 59 kursów i przewiózł 120 tys. osób w charakterze transportowca. Odbył 75 rejsów wycieczkowych, zabierając na pokład ok. 30 tys. pasażerów.
Charakterystyka:
Położenie stępki: 1 maja 1934
Zwodowany: 3 lipca 1935
Podniesienie bandery: 17 maja 1936
Pojemność brutto: 14 287 RT (Tona rejestrowa)
Długość całkowita: 160,4 m
Szerokość: 21,6 m
Zanurzenie: 7,5 m
Napęd: Dwa 9-cylindrowe silniki wysokoprężne Sulzer 2SSA
Moc napędu: 12 680 KM / 12 500 KM (od kwietnia 1947)
Liczba śrub: 2
Prędkość: 18 węzłów (kontraktowa: 20 węzłów)
Liczba członków załogi: 313 / 343 (od kwietnia 1947)
Czytaj także: 2 lipca 1943 r. Ukraińcy z SS-Galizien zamordowali 65 Polaków