Mimo, że sieci Media Markt i Saturn generują w Polsce przychody rzędu kilku miliardów złotych, unikną one wyższej stawki planowanego podatku handlowego. Stanie się to za sprawą odmiennego modelu biznesowego, który podmioty te wprowadziły kilka lat temu.
Zgodnie z opublikowanymi przez Ministerstwo Finansów założeniami, podatek handlowy ma przyjąć stawkę na poziomie 0,7 proc. dla podmiotów, które generują przychody miesięczne przewyższające 1,5 miliona złotych, natomiast 1,3 proc. w przypadku miesięcznych przychodów powyżej 300 mln złotych.
Teoretycznie sieci Media Markt i Saturn po wprowadzeniu podatku, musiałyby pogodzić się z wyższą stawką (plus 1,9 proc. za przychody generowane w weekendy). Jednak od kilku lat każdy sklep Media Markt i Saturn to osobna spółka komandytowa, posiadająca własny numer NIP. Co najmniej 90 procent z nich zapłaci niższą stawkę podatku, a sklepy korzystają również z kwoty wolnej w wysokości 1,5 mln złotych miesięcznie.
Czytaj także: Jeszcze w tym miesiącu poznamy nowy projekt ustawy o podatku handlowym
Według wstępnych obliczeń, gdyby nie model biznesowy przyjęty przez sieci, zapłaciłyby one 60 milionów złotych podatku. W obecnej sytuacji będzie to kwota o połowę niższa.