Rumunia po raz kolejny osiąga wielki wzrost sprzedaży dzięki wprowadzonym cięciom podatkowym. Obroty handlu detalicznego w Rumunii wzrosły o 19,1% w ciągu pierwszych czterech miesięcy tego roku w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku, jak podaje Narodowy Instytut Statystyki (INS). Statystyki te nie obejmują handlu samochodami oraz motocyklami.
Zwiększenie się sprzedaży było spowodowane wzrostem 27% rok do roku (r/r) w handlu detalicznym – z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, jak również 17,8% r/r wzrostu sprzedaży produktów nieżywnościowych. Handel detaliczny paliwem wzrósł o 8,8% w tym okresie z roku na rok.
W kwietniu obroty handlu detalicznego wzrosły o 19,1% w porównaniu do tego samego miesiąca w 2015 r. oraz o 6,7% w porównaniu do marca 2016 r.
Czytaj także: Rumunia zanotowała najwyższy wzrost sprzedaży detalicznej w UE!
To już kolejny rekordowy wzrost sprzedaży. W styczniu 2016 r. sprzedaż w handlu detalicznym w Rumunii wzrosła aż o 15,6 proc. w porównaniu do stycznia 2015 r. Był to najwyższy odnotowany wzrost wśród państw członkowskich Unii Europejskiej, jak wynika z informacji z unijnego urzędu statystycznego Eurostat. Pisaliśmy o tym TUTAJ.
Czytaj także: Morawiecki: TTIP korzystnym rozwiązaniem dla polskich firm
Podczas gdy miesięczny wzrost obrotów handlu detalicznego w tej porze roku jest głównie spowodowany wzrostem zakupów przed świętami Wielkanocy, to w kwietniu produkty nieżywnościowe w porównaniu do marca br. osiągnęły większy wzrost – 3,5 proc. niż żywnościowe – 1,6 proc. Sprzedaż paliw odnotowała nieznaczny spadek o 0,2 proc w porównaniu do marca 2016 r.
Wzrost sprzedaży produktów nieżywnościowych o 17,8 proc. r/r odzwierciedla trochę lepsze morale konsumentów (11,4 proc. r/r w grudniu 2015 r.). Miała na to wpływ także obniżka stawki zasadniczej VAT o 4 p.p. do 20 proc. w styczniu 2016, jako łagodzenie podatkowe było znane wcześniej przez ponad pół roku.
– powiedział Ciprian Dascalu, główny ekonomista z ING Rumunii.
Rumunia uzyskała tak dobre wyniki w sprzedaży detalicznej dzięki obniżkom dwóch stawek podatku VAT w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Pierwsze przyrosty sprzedaży były już widoczne w sierpniu 2015 r, pisaliśmy o tym TUTAJ. Stawka VAT na żywność została obniżona z 24 proc. do 9 proc. w czerwcu 2015 r., a podstawowa stawka VAT została obniżona z 24 proc. do 20 proc. w styczniu tego roku. Pisaliśmy o tym TUTAJ.