Najpóźniej w 2022 roku ma powstać kanał łączący Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Jutro upływa termin na składanie ofert w przetargu na projekt dokumentacji kanału żeglugowego. Do tej pory do Urzędu Morskiego w Gdyni słynęło aż 115 wniosków.
Stworzenie dokumentacji projektu to pierwszy etap na drodze do przekopania Mierzei Wiślanej. Zainteresowanych nie odstraszył fakt, że dokumentacja jest niezwykle skomplikowana. Oprócz projektu śluzy obejmuje ona również całą koncepcję inwestycji oraz analizy środowiskowe. – Badania falowe, badania ruchu rumowiska, badania geotechniczne – trochę tego jest – wylicza Anna Stelmaszyk-Świerczyńska z Urzędu Morskiego w Gdyni.
Wciąż jednak nie jest znane miejsce, w którym powstanie kanał. Urzędnicy biorą pod uwagę dwie lokalizacje. – Nowy Świat i Skowronki są na Mierzei Wiślanej najbardziej bezpieczne – mówi Stelmaszyk-Świerczyńska. – Są to tak zwane miejsca zmiany kierunku ruchu rumowiska – tłumaczy.
Czytaj także: Geostrategia, czas na radykalne zmiany
Według założeń przekop Mierzei Wiślanej ma być zakończony do 2020 roku, najpóźniej do 2022. Inwestycja będzie kosztować 880 mln złotych i zostanie w całości sfinansowana z budżetu państwa.