Wojsko Polskie stawia na wszechstronny rozwój nie zapominając o najważniejszym – dobrze zorganizowanym transporcie. W wykonaniu tego zadania pomogą armii nasze Jelcze – niegdyś duma praktycznie nieistniejącego już polskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Ministerstwo Obrony Narodowej prócz czołgów, i śmigłowców zadecydowało zakupie dla naszej armii terenowych samochodów ciężarowych marki ”Jelcz”. W ramach technicznej modernizacji wojska do 2018 roku nasza armia ma dostać około 900 pojazdów, które mają zastąpić wysłużone i wyeksploatowane terenowe samochody ciężarowe marki ”Star” (modele 266 i 660) pamiętające czasy PRL-u
Pojazdy dostarczy firma ”Jelcz- Komponenty” należąca do Huty Stalowa Wola. ”Jelcz- Komponenty” był militarną ”córką” upadłego producenta ciężarówek należącego do Grupy Zasada. W kwietniu 2012 roku ”Jelcza” od likwidacji uratowała HSW kupując fabrykę za 16, 2 mln złotych. W 2012 roku ”Jelcz” dostarczył armii 120 pojazdów były to m.in podwozia do transportowania Nadbrzeżnego Dywizjonu Rakietowego i WR-40 ”Langusta”. Swoistą chrapkę na ten intratny przetarg miały zagraniczne firmy motoryzacyjne takie jak np: niemiecki MAN, włoskie Iveco czy czeska Tatra.
Czytaj także: FSC - wyroby 4x2
Historia Jelczańskich Zakładów Samochodowych sięga czasów II Wojny Światowej kiedy to w 1943 roku hitlerowcy zbudowali fabrykę zbrojeniową. Po wojnie zmieniono profil zakładów na samochody ciężarowe dużej ładowności. Pierwszą ciężarówką był 8-śmio tonowy Żubr A-80. W kolejnych latach produkowano coraz to nowsze pojazdy ciężarowe oparte na licencyjnych silnikach (brytyjski Leyland), skrzyniach biegów (niemiecki ZF). W oparciu o współpracę z austriackim Steyrem skonstruowano nowoczesne pojazdy budowlane (3-y osiowe samochody Jelcz 640). W 1995 roku wbito gwóźdź do trumny Jelcza- zakłady zostały przejęte przez firmę Sobiesław Zasada Centrum SA (obecnie Zasada SA). W 2008 roku ogłoszono upadłość firmy nie oznaczało to jednak automatycznej likwidacji firmy. Obecnie 100% udziałów w ”Jelcz- Komponenty” posiada Huta Stalowa Wola.
źródło: logistyka.wnp.pl, wyborcza.biz
fot: pl.wikipedia.org- PW2, Mateusz War, Reytan, Pitak