Uwaga na oszustów, którzy podszywają się pod oficjalną infolinię ZUS. Instytucja zabrała głos w tej sprawie i wydała komunikat.
„Do ZUS docierają sygnały o tzw. spoofingu telefonicznym. Polega on na podszywaniu się pod numer lub nazwę kontaktu. Na telefonie odbiorcy wyświetla się informacja o tym dzwoniącym lub piszącym wiadomość, a w rzeczywistości dzwoni lub pisze ktoś inny. W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod pracowników banków czy urzędów” – podaje ZUS w oficjalnym komunikacie na swojej stronie internetowej.
Okazuje się, że oszuści wykorzystują numer telefonu oficjalnej infolinii ZUS. „W ostatnich dniach klienci ZUS zgłaszają, że odebrali połączenia z numeru infolinii ZUS 22 560 16 00 (taki numer wyświetla się na telefonie klienta) i byli pytani czy potwierdzają zmianę numeru telefonu podanego na PUE ZUS oraz czy ZUS ma poinformować bank o zmianie numeru” – czytamy.
ZUS informuje również, że konsultanci instytucji pod żadnym pozorem nie dzwonią do nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numeru telefonu podanego na PUE ZUS ani w banku. Konsultanci infolinii ZUS kontaktują się z klientami zwykle po wcześniejszym ich telefonie lub w związku ze sprawą prowadzoną w ZUS. Telefony z ZUS mogą też dotyczyć wezwania na kontrolę prawidłowości wykorzystania zwolnienia lekarskiego.
„Bądźmy ostrożni i uczulajmy rodzinę i przyjaciół” – napisano z kolei na oficjalnym profilu twitterowym Cyfryzacja KPRM.
⚠️ Dostajemy sygnały od klientów, że oszuści podszywają się pod numer infolinii ZUS. Bądź ostrożny❗️
— ZUS (@zus_pl) January 20, 2022
Numer i nazwę dzwoniącego, które wyświetlają się na ekranie telefonu, da się zafałszować.
Nie podawaj dzwoniącemu danych osobowych, w tym danych logowania do #PUE ZUS.#spoofing pic.twitter.com/N7ZhpSJmWa