Oprócz podstawowego celu jakim jest ochrona środowiska i oszczędności paliwowe drugim celem jest zwiększenie miejsc pracy i przyciągnięcie do stolicy województwa lubelskiego zagranicznych inwestorów. Całą sprawę komentuje prezydent Lublina.
Bez przyciągnięcia inwestycji zewnętrznych trudne będzie większe zdynamizowanie rozwoju Lublina. Własny potencjał inwestycyjny miasta i regionu jest niewystarczający. Nie ma w zasobie regionu lubelskiego takiego kapitału, który w perspektywie najbliższych kilku lat rozwiązałby problemy niedorozwoju gospodarczego. Infrastrukturę wybudujemy, natomiast miejsca pracy musi stworzyć biznes.” – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.
Czytaj także: Geostrategia, czas na radykalne zmiany
Swoistym ”haczykiem” na, który mają zostać ”złapani” zagraniczni przedsiębiorcy ma być nowoczesna infrastruktura transportowa i telekomunikacyjna. Przykładem jest realizowany od marca br. roku projekt Sieci Szerokopasmowej Polski Wschodniej. W ramach tego projektu w woj. lubelskim zostanie zainwestowane 385 milionów złotych. Zakończenie projektu przewidywane jest na drugą połowę przyszłego roku. Dzięki istniejącej jak i ciągle budowanej infrastrukturze Lublin liczy na inwestorów zainteresowanych zarówno przestrzenią biurową np: z branży outsourcingu (BPO) jak i budynki przemysłowe.
Wykonaliśmy wszystkie zadania, które są fundamentem dla przyciągania biznesu. Jest lotnisko, jest obwodnica, są rozwiązania drogowe, które zapewniają dostępność komunikacyjną. Mamy specjalną strefę ekonomiczną, mamy uzbrojony duży obszar poza SSE dla biznesu. Łącznie wydaliśmy około 100 mln złotych i jesteśmy przygotowani na to, by przyjąć każdą inwestycję.” – mówi Żuk.
Rozwój miasta jest stymulowany m.in przez środki pochodzące z Unii Europejskiej dzięki którym komunikacja miejska jest coraz bardziej nowoczesna i ekologiczna. Swój udział mają także rodzimi inwestorzy przykładem tego jest trolejbus wykonany przez konsorcjum Ursusa i ukraińskiej firmy Bogdam, który jeździ ulicami od grudnia minionego roku.
Innym przykładem jest gotowość wejścia przez miasto do spółki, która będzie przygotowywać autobus z napędem elektrycznym lub trolejbusy. Produkujemy w Lublinie trolejbusy, a od trolejbusu do autobusu jest tylko krok. Jesteśmy zainteresowani, żeby wspólnie z firmą Ursus, Politechniką Lubelską i ewentualnymi innymi partnerami wdrażać tego typu projekty.” – zapowiada Żuk.
Prototyp autobusu miałby powstać jeszcze w tym roku. Prezydent miasta mówi, że w dziedzinie komunikacji miejskiej miasto nie tylko rozwija dalszą produkcję ale także inwestuję. Ambitnym celem jest stworzenie nisko – lub bez emisyjnego transportu. Za kwotę blisko pół miliarda złotych Lublin posiada m.in nowy tabor, nowoczesny system sterowania ruchem i systemy informacji. Planowana jest także budowa zintegrowanego dworca a także poprawa dojazdu z terenów podmiejskich.
źródło: truckfocus.pl, Newseria
fot: commons.wikimedia.org- 16v/Mateusz Buczek