20 czerwca – z okazji Dnia Uchodźcy – YouTube uruchomił swoją akcję #MoreThanARefugee. Serwis umieścił nawet promowany materiał przedstawiający losy uchodźców. Akcja została negatywnie przyjęta przez większość internautów, którzy zarzucają pomysłodawcom m.in. upolitycznienie, usuwanie niewygodnych komentarzy i manipulację.
Światowy Dzień Uchodźcy, to święto obchodzone 20 czerwca i ustanowione przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 2000 roku. Z tej okazji na świecie organizowane są wydarzenia kulturalne i konferencje które mają na celu ukazanie potrzeb uchodźców. Jest to czas refleksji i dyskusji na temat losu zwykłych ludzi z krajów pogrążonych w wojnie.
20 czerwca uruchomiono również akcję YouTube „More Than a Refugee”. Akcja otrzymała własny hashtag, serwis w lewym górnym rogu umieścił wizerunek uchodźców. W związku z nią powstał także film, w którym zaprezentowane są losy osób uciekających przed wojną. Uchodźcy dzielą się swoim zwykłym życiem, pasjami, a także planami na przyszłość. Nie zabrało łez…
Czytaj także: Stan współczesnej oświaty. Czy czas na radykalne zmiany?
Już pierwszy z brzegu komentarz mówi wiele o odbiorze akcji. „Przedstawiacie tylko kobiety, dzieci i osoby starsze, podczas kiedy 95 proc. uchodźców to 20-30 letni mężczyźni” – pisze użytkownik.
Takich komentarzy jest mnóstwo i jeśli dołączyć do tego negatywne oceny filmu, to akcja More Than a Refugee została zrozumiana jako obrona obecnej polityki migracyjnej. Przytłaczająca ilość głosów krytycznych dotyczy bowiem obecnego kryzysu migracyjnego w Europie, terroryzmu i upolitycznienia serwisu. Internauci piętnują politykę prowadzona przez przywódców najważniejszych państwu UE. Internauci zauważają, że wprowadzanie do Europy tak ogromnej liczby osób, z których tylko część jest w rzeczywistości uchodźcami, przyczynia się do spadku poczucia bezpieczeństwa.
Jedni wyrażali swoje poglądy, inni starali się polemizować ze zwolennikami obecnej polityki migracyjnej, jeszcze inni wyrażali swoje racje w niezbyt dyplomatyczny sposób (np. przywołując poglądy Adolfa Hitlera, lub nawołując do nienawiści na tle religijnym). O ile usuwanie skandalicznych komentarzy tej ostatniej grupy można zrozumieć, to według użytkowników YouTube usuwa również inne, niewygodne komentarze.
Komentarze z 22 czerwca (około 23:00)
Komentarze z 23 czerwca (około 10:45)
Obecnie (23 czerwca 2017 – przed południem) film ma ponad 13 mln wyświetleń. Przeważają oceny negatywne 380 tys. do 130 tys. pozytywnych. A pod materiałem jest już ponad 70 tys. komentarzy, głównie negatywnych.
Akcja YouTube prowadzi do smutnych wniosków. Spór o politykę migracyjną Europy zaostrza się i prowadzi do radykalizacji poglądów po obu stronach. Z jednej hiperentuzjaści, bezkrytycznie popierający politykę forsowaną przez takie państwa jak Niemcy czy Francja. Z drugiej krytycy, którzy zarzucają politykom unijnym bezmyślne decyzje. Na całym zamieszaniu tracą jednak miliony osób, prawdziwych uchodźców, ludzi zmuszonych do ucieczki z krajów w których toczą się wojny, którzy czekają na pokój przebywając w tymczasowych, prowizorycznych obozach…