BMW E24 M6 to pewnego rodzaju symbol, który rozsławił słynny już znaczek z literką „M”. Mimo upływu 26 lat od zakończenia produkcji ciągle budzi zainteresowanie.
Historia pewnej nominacji
Historia M6 jest długa i bardzo ciekawa i zaczyna się od pewnej nominacji. 1 maja 1972 roku Jochean Neerpasch odbiera dyrektorską nominację od samego prezesa BMW Eberharda von Kuenheima. Wyścigowy kierowca Porsche i były szef działu sportu Forda staję na czele spółki BMW Motorsport GmbH. Pierwszym zadaniem zespołu złożonego z 35 konstruktorów i techników jest przygotowanie 3.0 CSL do długodystansowych wyścigów na torach Le Mans i Nurburgring. W zawodach wystąpiło 4 asów BMW: Hans- Joachim Stuck, Chris Amon, Toine Hezemans i Dieter Quester. W czerwcu 1973 roku Hezemans i Quester wygrywają w Le Mans, miesiąc później Stuck i Amon zdobywają pierwsze miejsce w 6-cio godzinnym wyścigu na torze Nurburgring.Po tych zwycięstwach BMW Motorsport GmbH otrzymuje spory budżet a także pierwsze logo- trójkolorowy okrąg złożony z trzech pasków: fioletowego, czerwonego i niebieskiego okalający znaczek BMW. Później zmieniono znaczek do postaci trójkolorowego rombu i pochylonej literki „M”.
Najpierw było M1
BMW E24 M6 ma pewien związek z pierwszą ’emką’ bawarskiego producenta czyli BMW M1 E26. BMW M1 miało być odpowiedzią na takie pojazdy jak: Porsche 911 Turbo czy Ferrari 512 BB. Współtwórcą przedsięwzięcia miało być Lamborghini. Międzynarodowa kooperacja zakończyła się na zaprojektowaniu nadwozia przez włochów. W pierwszej połowie 1976 roku Paul Rosche rozpoczyna prace projektowe silnika M88. Jest to jednostka 6-cylindrowa w układzie rzędowym o pojemności 3,5 litra. Podstawą do budowy nowego silnika jest silnik M49/3 z 3.0 CSL. Z silnika M88 udaję się uzyskać 277 KM. Manualna 5-cio biegowa skrzynia pochodzi od firmy ZF. Latem 1977 roku M1 przekracza prędkość 260 km/h stając się najszybszym niemieckim samochodem (wcześniej tytuł należał do Porsche 930). W 1978 roku na paryskim Salon de l’Automobile światło dzienne ujrzało pierwsze BMW ze znaczkiem 'M’. W chwili pokazu cena pojazdu wynosi 100 tysięcy DM. Cena wzrosła o 13 tysięcy DM, co ciekawe ostatnie sztuki sprzedawano z 15% rabatem.
Czas na M6
BMW M1 E26 mimo dużej ilości zalet i pozytywnych opinii było klapą. Było to raczej pokaz technicznych możliwości działu 'M’ aniżeli sposób na zarobek. Nieudane M1 wzbudziło pewne ambicje na posiadanie w swojej ofercie supersamochodu. W związku z tym Paul Rosche zaproponował dosyć odważny krok- włożenie pod maskę modelu E24 silnika M88 z modelu M1. Prace pod kierownictwem Georga Thiele ruszyły w 1980 roku. W teorii zadanie było proste: ale praktycznie w M1 silnik znajdował się z tyłu, w E24 musiał już powędrować na przód wynikała z tego kolejna komplikacja- mała ilość miejsca z tego powodu blok silnika został pochylony w prawo o 30 stopni. Dotychczasowy wtrysk paliwa Kugelfischer PL06 miał kilka wad, w związku z tym zastąpiono go wtryskiem Bosch Motronic sterowany elektronicznie na tej zmianie zyskała moc silnika, która z 277 wzrosła do 286 KM. Historia M6 E24 kończy się jesienią 1989 roku. Następcą został równie ciekawy model E31 serii 8. Powrót modelu M6 przypadł na rok 2005 kiedy zaprezentowano E63. W 2011 roku pojawiła się aktualna do dziś „szóstka” czyli F12/13. BMW M6 E24 nie było pierwszą ’emką’ ale wytyczyło swoisty szlak dla pozostałych pojazdów ze znaczkiem 'M’.
źródło: classicauto, wiedza własna
fot: commons.wikimedia.org- Jiri Sedlacek