Amerykańska platforma sprzedażowa eBay w komunikacie wynikowym za I kwartał poinformowała m.in. o pracach nad rozwiązaniami z zakresu sztucznej inteligencji. Na stanowisko głównego naukowca ds. AI firma powołała Jana Pedersena, wcześniej specjalistę ds. analizy danych w Twitterze, który z całym zespołem będzie opracowywał kolejne narzędzia z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań.
Zastosowanie sztucznej inteligencji w e-commerce jest bardzo szerokie. Można powiedzieć, że w handlu, nie tylko internetowym, kluczem jest identyfikacja intencji i zachowań zakupowych konsumentów. Niezależnie od kanału, zrozumienie czego chcą klienci jest niezbędne do zapewnienia prawdziwie osobistego, kontekstowego doświadczenia zakupowego.
Jednym z najważniejszych obszarów sztucznej inteligencji jest tzw. uczenie maszynowe czy rozszerzona rzeczywistość. Rozwiązania te bazują na algorytmach i wykorzystywane są w handlu internetowym na wiele sposobów takich jak m.in. wirtualni asystenci, systemy rekomendacji produktów, dostosowanie wyników wyszukiwania czy prognozowanie cen.
Sztuka personalizacji – eBay case study, Małgorzata Gliszczyńska, dyrektor zarządzająca na Polskę i Europę Centralną: W eBay staramy się skupiać przede wszystkim na doświadczeniu zakupowym klientów. W ostatnim czasie wprowadziliśmy nowe funkcje, które sprawiły, że zakupy stały się jeszcze bardziej spersonalizowane i intuicyjne. W 2016 roku udostępniliśmy (na razie w USA) funkcjonalność opartą na rozwiązaniach z zakresu sztucznej inteligencji, czyli tzw. „ShopBot”. To osobisty asystent zakupów na Facebook Messenger.
W październiku ubiegłego roku eBay przeprowadził eksperyment we współpracy z Saatchi Art, który miał na celu stworzenie podświadomego doświadczenia zakupowego. Było to pierwsze tego typu przedsięwzięcie na świecie. Badanie nazwane „Sztuka zakupów” towarzyszyło uruchomieniu odświeżonej wersji platformy, opartej na wykorzystaniu rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. Przy pomocy urządzeń elektroencefalograficznych rejestrowano aktywność mózgu uczestników, którzy zaproszeni zostali do obejrzenia specjalnej wystawy. Technologia ta może okazać się przyszłością dla e-commerce umożliwiając całkowitą personalizację zakupów.
Czytaj także: Zakaz handlu w niedziele zagrożony? Eksperci: Sztuczna inteligencja może w tym pomóc
Zastosowanie tzw. „rozszerzonej rzeczywistości” (ang. augmented reality – AR) w postaci aplikacji mobilnych nabiera bardzo szybkiego tempa. Niektóre aplikacje umożliwiają umieszczanie obiektów 3D (np. mebli) w celu sprawdzenia, jak może wyglądać w pomieszczeniu przez podgląd kamery na żywo. Zespół eBay Mobile zdecydował się wprowadzić w tym roku aplikację „Which box?” (WB). To narzędzie oparte na rozszerzonej rzeczywistości, która pozwala użytkownikom szybko określić, czy pudełko będzie pasować do produktu, który chcemy wysłać. Jest to pierwsza nowa funkcja Augmented Reality (AR) zintegrowana z aplikacją mobilną eBay Core na platformie Android.
W najbliższych latach dalej rozwijane będą nowatorskie technologie w obszarach sztucznej inteligencji, wirtualnej rzeczywistości, internetu rzeczy. Obecnie dane posiadane przez przedsiębiorstwa są jednym z ich najważniejszych zasobów. Zakupy będą stawały się coraz bardziej emocjonalne, dlatego tak ważne jest dostrzeżenie istoty doświadczenia zakupowego. Sztuczna inteligencja zautomatyzuje wiele obszarów e-commerce. Dogłębne uczenie się pomoże sprzedawcom stworzyć lepsze oferty, aby zmaksymalizować zwroty i dostarczyć kupującym pożądanych informacji. Ponadto, eksperci przewidują postępującą konwergencję świata fizycznego i rzeczywistości online, zacieranie granic między nimi. Kultura innowacji definiuje całą branżę i wyznacza ścieżkę, którą musi podążać każdy, kto chce pozostać w grze i być konkurencyjny.
Źródło: eBay