• Redakcja
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Patronat medialny
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    Tragiczny wypadek karetki. Kierowca nie przeżył

    Tragiczny wypadek karetki. Kierowca nie przeżył

    Łukaszenka chce, by Europa płaciła Białorusi za… powietrze

    Łukaszenka żali się na Zełenskiego. „Czym mu tak dopiekłem?”

    Agnieszka Maciąg

    Odeszła ikona mody i literatury. Miała 56 lat

    Chińscy żołnierze wylądowali przy polskiej granicy na Białorusi

    Chiny wściekłe na sąsiada. „Zapłacicie bolesną cenę”

    PILNE PROJEKT

    Weto na kolejne ustawy. Karol Nawrocki dosadnie o swojej decyzji

    Wojewódzki zapytał Tuska, gdzie wyjedzie, gdy wygra PiS. Odpowiedź może zaskoczyć. „Niem…” [WIDEO]

    Ostre słowa Tuska o Nawrockim – „to sabotaż”

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    Tragiczny wypadek karetki. Kierowca nie przeżył

    Tragiczny wypadek karetki. Kierowca nie przeżył

    Łukaszenka chce, by Europa płaciła Białorusi za… powietrze

    Łukaszenka żali się na Zełenskiego. „Czym mu tak dopiekłem?”

    Agnieszka Maciąg

    Odeszła ikona mody i literatury. Miała 56 lat

    Chińscy żołnierze wylądowali przy polskiej granicy na Białorusi

    Chiny wściekłe na sąsiada. „Zapłacicie bolesną cenę”

    PILNE PROJEKT

    Weto na kolejne ustawy. Karol Nawrocki dosadnie o swojej decyzji

    Wojewódzki zapytał Tuska, gdzie wyjedzie, gdy wygra PiS. Odpowiedź może zaskoczyć. „Niem…” [WIDEO]

    Ostre słowa Tuska o Nawrockim – „to sabotaż”

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
Strona Główna Gospodarka Biznes

Ekrany przy autostradach mają zostać wyburzone!

16 września 2014
Kategorie: Biznes, Finanse, Gospodarka, Informacje, Moto, Wiadomości, Wiadomości z Polski
Fot. Wikimedia
UdostępnijPodaj dalejUdostępnijWyślij

Ich budowa pochłonęła miliony złotych, zwykle stoją w miejscach, w których nie powinno ich być, a teraz okazuje się, że są niepotrzebne. O czym mowa? O ekranach dźwiękochłonnych, które… nie spełniają swojej roli.

Właśnie dlatego ekrany akustyczne ustawione po obu stronach autostrady A4 z Rzeszowa do Tarnowa zostaną zdemontowane. Nie tłumiły one hałasu, więc mieszkańcy Dębicy żądają ich usunięcia, ponieważ nie podoba im się życie w okolicy głośnej autostrady.

W związku z tym, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje o 70% zmniejszyć liczbę barier dźwiękochłonnych przy powstającej autostradzie między Dębicą a Tarnowem. Dodatkowo, GDDKiA planuje również zdemontowanie ekranów na wybudowanej już trasie z Rzeszowa do Dębicy.

– Można zrezygnować z części ekranów dźwiękochłonnych i to przyniesie oszczędności. Może chodzić nawet o kilkanaście milionów złotych – poinformowała Iwona Mikrut z GDDKiA w Krakowie.

Usuną ekrany ze zbudowanych autostrad

Co jednak z barierami na drogach, które już powstały? GDDKiA chce ściągnąć ekrany tam, gdzie są zbyteczne, ponieważ ich utrzymanie generuje dodatkowe koszty. Chodzi o ekrany postawione m.in. w szczerym polu.

W ubiegłym roku mieszkańcy Boreczka, Wolicy Piaskowej i Czarnej Sędziszowskiej (gmina Sędziszów Małopolski) protestowali, gdyż hałas z autostrady A4 (przy której stały ekrany) docierał do domów, które leżały nawet 0.5 km od drogi.

Sprawdzą natężenie dźwięku

– W październiku 2012 r. zmianie uległo rozporządzenie w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu. Przy autostradzie przebiegającej przez Czarną Sędziszowską, Boreczek i Wolicę Piaskową pod względem akustycznym dopuszczalny poziom hałasu wynosi odpowiednio 65 decybeli w dzień i 56 decybeli w porze nocnej. Analiza realizacyjna budowy autostrady w zakresie rozwiązań chroniących środowisko musi być przeprowadzona w ciągu 12 miesięcy od oddania inwestycji. Jej wyniki RDOŚ ma przedstawić do 18 miesięcy od otwarcia autostrady. Jeżeli analiza wykaże przekroczenie norm hałasu przewidzianych w rozporządzeniu, to inwestor jest zobowiązany do zaproponowania takich rozwiązań, które zagwarantują ich dotrzymanie – wyjaśnia Magdalena Grabowska, rzecznik prasowy Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Rzeszowie.

„Bariery wzmacniają hałas”

– Ekrany przy autostradzie nie spełniają swojej roli, bo albo zostały źle zaprojektowane, albo źle je wykonano – wyjaśnia dr inż. Tadeusz Wszołek z Katedry Mechaniki i Wibroakustyki w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. – Dochodzi do sytuacji, że im dalej od drogi, tym jest gorzej i hałas wzrasta. Z jednej strony taka bariera akustyczna tłumi dźwięk, z drugiej go wzmacnia. Fala uderzeniowa odbija się bowiem od środka drogi i wychodzi poza ekran. O tym, że jest głośno, decyduje też topografia terenu przy autostradzie, czyli natężenie dźwięku zależy od obiektów, które znajdują się przy drodze – mówi ekspert, pracownik naukowy AGH.

Źródło: supernowosci24.pl
Fot. Wikimedia
Tagi autostradyDębicaekrany dźwiękochłonneGeneralna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostradrzeszów
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wiadomości
  • Gospodarka
  • Sport
  • Kultura
  • Historia
  • Publicystyka
  • Moto
  • Koronawirus

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine