Światowa Rada Sportów Motorowych zatwierdziła wiele zmian w regulaminie Mistrzostw Świata Formuły 1. Zmiany, które mają zacząć obowiązywać już od sezonu 2015, mają na celu zwiększenie atrakcyjności wyścigów oraz redukcję kosztów.
Jedną z najważniejszych zmian jest wprowadzenie kontrowersyjnego przepisu o restarcie wyścigu z pól startowych po okresie neutralizacji. Innymi słowy, oznacza to, iż od nowego sezonu, po zjeździe samochodu bezpieczeństwa, kierowcy nie będą wznawiali rywalizacji w formie startu lotnego, ale ponownie ustawią się na polach startowych. Zasada ta ma obowiązywać od drugiego okrążenia każdych zawodów i nie później niż na pięć okrążeń przed końcem.
Ponadto, FIA wyraziła zgodę na zamontowanie tytanowych płyt w podłogach bolidów. W wyniku tego, maszyny przy kontakcie z asfaltem będą wydawać snopy iskier. Nowe przepisy techniczne zabraniają również budowania mało estetycznych nosów, które pojawiły się w tegorocznych modelach bolidów i zostały powszechnie skrytykowane.
Czytaj także: Stan współczesnej oświaty. Czy czas na radykalne zmiany?
Federacja wprowadziła też pewne przepisy, mające na celu ograniczenie kosztów związanych ze startami zespołów w Formule 1. Przedsezonowe sesje testowe mają odbywać się wyłącznie na terenie Europy. W przyszłym roku będą to trzy sesje po cztery dni każda, z kolei rok później zespoły zanotują tylko po dwie tury testów. Zmianie ulegnie też liczba testów w trakcie trwania sezonu. W sezonie 2015 odbędą się tylko dwie tury (w tym roku ma być ich cztery) i połowa z nich zostanie przeznaczona wyłącznie dla młodych kierowców.
Ograniczono także liczbę dozwolonych na sezon jednostek napędowych. Każdy z kierowców będzie dysponował czterema silnikami na cały sezon, o ile będzie on liczył mniej niż dwadzieścia wyścigów w kalendarzu. W innym wypadku, ilość ta zostanie odpowiednio zwiększona. Całkowita wymiana jednostki napędowej będzie natomiast karana startem z ostatniego pola startowego, a nie, jak dotąd, z alei serwisowej.
FIA ograniczeniu poddała także czas pracy zespołów w tunelach aerodynamicznych (z 80 do 65 godzin tygodniowo). Dodatkowo ustalono, iż każdy zespół będzie mógł korzystać tylko z jednego tunelu w ciągu roku. W trakcie weekendów wyścigowych, reguła parku zamkniętego będzie obowiązywała przed rozpoczęciem trzeciego treningu, a nie, jak jest obecnie, od rozpoczęcia kwalifikacji. Piątkowa „godzina policyjna” dla mechaników zostanie wydłużona z 6 do 7 godzin w roku 2015, a w 2016 nawet do 8 godzin. Odrzucono natomiast pomysł rezygnacji z koców grzewczych.
Źródło: sportowefakty.pl
Foto :Mark McArdle /wikicommons