Niegdyś w Polsce liczyła się tylko jeden producent – Fiat. Rynek był zdominowany przez tą markę. Dziś pozostała tylko dominacja na rynku samochodów dostawczych.
Dlaczego na rynku samochodów dostawczych króluje Fiat? Rzut oka na cennik i wszystko jasne! Ducato jest prawie o połowę tańsze niż np Sprinter przy czym ich jakość jest podobna, wystarczy tylko spojrzeć na kilkuletnie Sprintery – co starsi czytelnicy mogą pamiętać powiedzenie „rdzewiał jeszcze w katalogu” podobnie można powiedzieć o dostawczych Mercedesach. Ale tak jak w przypadku samochodów osobowych w Polsce więcej się importuje samochodów niż kupuje nowych. Do października 2013 roku w Polsce zarejestrowano 35 531 sztuk nowych samochodów dostawczych, w tym samym czasie pojazdów pochodzących zza granicy 53 271 sztuk, to o 3,45% więcej niż w 2012 roku.
Wśród używanych samochodów dostawczych sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Model T4 został zaprezentowany w 1990 roku i był produkowany do 2003 roku i to właśnie ten samochód zdominował rynek z wynikiem 3 659 sztuk od początku roku, a obecnej generacji Ducato znajduje się tuż za podium z wynikiem 2 094 sztuk.
Najczęściej importowane samochody dostawcze w 2013 roku:
1. Volkswagen Transporter T4 (lata produkcji 1990 – 2003) – 3 659 sztuk,
2. Mercedes Sprinter I (1995 – 2005) – 3 070 sztuk,
3. Renault Master II (1997 – 2010) – 3 014 sztuk,
4. Fiat Ducato III (2006-) – 2 094 sztuki,
5. Mercedes Sprinter II (2006-) – 1 940 sztuk,
6. Volkswagen T5 (2003-) – 1 938 sztuk,
7. Iveco Daily III (1999 – 2006) – 1 920 sztuk,
8. Fiat Ducato II (1995 – 2006) – 1 842 sztuki,
9. Renault Trafic II (2001-) – 1 785 sztuk,
10. Opel Vivaro (2001-) – 1 732 sztuki.
Źródło:samar.pl
Foto:wikimedia.org – Rudolf Stricker