Najdłużej eksploatowana marka autobusowa w stolicy Ikarus po 35 latach kursowania na stołecznych drogach idzie na zasłużoną emeryturę.
Po warszawskich ulicach poczciwe Ikarusy jeżdżą od 1978 nie będzie oficjalnego pożegnania na przysłowiowe ”żyletki” odjadą po cichu. 1 grudnia autobusy znikły ze stołecznych ulic i jak przyznaję Bartosz Milarczyk rzecznik urzędu miasta:
Jesteśmy blisko historycznego momentu. Tyle lat na to czekaliśmy, wymieniając tabor i wprowadzając nowe standardy podróżowania po Warszawie. 1 grudnia pozbędziemy się ikarusów na zawsze, choć przez wiele lat dobrze się sprawdzały
Czytaj także: Arrinera Hussarya - pierwszy polski super samochód - wywiad z Łukaszem Tomkiewiczem
Węgierki Ikarus- dla niejednych miłośników i pasjonatów tej marki i starej motoryzacji obiekt westchnień i wspomnień. Dla drugich obiekt przekleństw dlaczego? Otóż pojazd nie był zbyt dobrze przystosowany dla osób niepełnosprawnych, osób starszych i matek z dziećmi.
Podróżowanie nowoczesnymi niskopodłogowymi autobusami jest po prostu łatwiejsze- przyznaje prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz- Waltz
Oprócz wad pojazd miał też niewątpliwie zalety. Dzięki dużym otwieranym oknom i lufciokom na dachu pojazdem w porze letniej podróżowało się stosunkowo komfortowo, do zalet można jeszcze zaliczyć prostą konstrukcję, tanie serwisowanie, sporą pojemność i wg. pasażerów wygodniejsze siedzenia. Do wad można zaliczyć m.in niewygodne wejście- aby dostać się do pojazdu trzeba było pokonać dwa wysokie stopnie co jak wiadomo było utrudnieniem dla osób starszych czy matek z wózkami, źle skonstruowany system ogrzewania powodował parę z ust u pasażerów w tylnej części pojazdu.
Pierwsze autobusy pojawiły się w Warszawie w 1978 powoli wypierały stare i poczciwe ”ogórki” czyli Jelcze 272 Mex i delikatne na stołeczne drogi licencyjne Berliety. Było ich w sumie 2,2 tysiąca teraz kilkanaście. Na swoją pierwszą trasę czyli linię 192 z ówczesnego Dworca Południowego (dzisiaj Metro Wilanowska) na Ursynów wyjechały w grudniu ’78 roku już po kilku dniach od dostarczenia z Węgier.
Warszawa jest kolejnym miastem, które żegna legendarną markę, niedawno Ikarusy zostały pożegnane w Sosnowcu.
źródło: polskieradio.pl, warszawa.gazeta.pl
fot: commons.wikimedia.org- Paul167, Ala z