Pozycjonowanie stron internetowych to zbiór czynności, jakie można podjąć, aby zwiększyć widoczność swojej strony w wyszukiwarce. Można wśród nich wyróżnić działania wewnętrzne (SEO on-site) oraz zewnętrzne (SEO off-site). Tytułowy link building zalicza się do tej drugiej grupy. Oznacza to, że założone cele realizuje się poza witryną.
W praktyce link building stanowi proces polegający na pozyskiwaniu przekierowań do Twojej strony. Pozycjoner rozmieszcza odnośniki w różnych miejscach w internecie, aby stworzyć swoistą sieć połączeń. Skuteczne działania w tym zakresie są odczytywane przez algorytm jako potwierdzenie wartości danej strony internetowej. W związku z tym bez wątpienia warto dołożyć wszelkich starań, aby uzyskać jak najlepsze rezultaty w tej materii. Wbrew pozorom nie jest to jednak łatwe zadanie. Trzeba wiedzieć, gdzie najlepiej umieścić odnośniki – i w jakiej ilości – aby podejmowane działania nie okazały się nieskuteczne. Dowiedz się, czym charakteryzuje się efektywny link building!
Dlaczego link building wpływa korzystnie na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce?
Roboty wyszukiwarki nieustannie skanują sieć i monitorują wszystkie aspekty, które mogą wpływać na status poszczególnych stron internetowych. Gdy natykają się na link prowadzący do witryny, traktują go jako rekomendację. Uznają tym samym, że jakiś użytkownik ocenił dane źródło informacji jako wartościowe. Na tej podstawie notowania witryny rosną.
Co ważne, roboty nie są w stanie zweryfikować, czy odnośnik został zamieszczony przez osobę związaną z daną stroną, czy niezależnego polecającego. W związku z tym można śmiało samodzielnie korzystać z tego mechanizmu w celu zwiększenia widoczności witryny.
Jakie są najważniejsze czynniki wpływające na skuteczność link buildingu?
- Jakość – zależy od statusu strony, na której pojawił się link. Im wyżej ceniona jest dana witryna, tym więcej osiągnie zamieszczony na niej link. Jeśli uda Ci się osadzić choć jeden odnośnik na witrynie rządowej bądź akademickiej, możesz liczyć na wyraźną poprawę swojej pozycji w wynikach wyszukiwania. Duże znaczenie mają również przekierowania z portali horyzontalnych i innych serwisów cieszących się popularnością. Najmniejszą wagę będą mieć linki umieszczone w postach na niszowych forach dyskusyjnych. Niemniej takie źródła są najbardziej dostępne i w pewnym stopniu mogą również działać na Twoją korzyść.
- Zgodność tematyczna, czyli spójność strony docelowej z miejscem, w którym zamieszczasz link – trzeba zadbać o wspólny mianownik w tej materii. Jeśli chcesz wypromować podstronę zawierającą opis wycieczek do Paryża, zamieść link na stronie zajmującej się podróżami. Dzięki temu algorytm wyszukiwarki uzna, że przekierowanie jest naturalne i pomocne dla użytkowników.
- Elastyczność, czyli konieczność zróżnicowania profilu linków – zadbaj o ten aspekt, aby uniknąć podejrzeń o spamowanie, które mogą skutkować ograniczeniem widoczności Twojej witryny.
- Forma przekierowania – może to być link w naturalnej postaci albo przedstawiony jako tzw. anchor, czyli link zakotwiczony pod wybraną frazą kluczową.
- Jakość treści, czyli wartość merytoryczna strony docelowej – pamiętaj, że link nie może być tylko wydmuszką zorientowaną na napędzenie procesu pozycjonowania. Jeśli jakiś użytkownik kliknie zamieszczony przez Ciebie odnośnik, na stronie docelowej powinien znaleźć wartościową treść, dzięki której postanowi zostać na niej nieco dłużej.
W jakich miejscach w sieci można prowadzić link building?
- Branżowe katalogi i serwisy – warto szukać możliwości umieszczania linków na stronach tematycznych związanych z Twoim profilem działalności.
- Blogi i fora internetowe – czynny udział w dyskusjach w takich miejscach może nie tylko zapewnić Ci przestrzeń do pozyskania wartościowego linku, lecz także zwiększyć świadomość marki.
- Social media – wprawdzie w większości przypadków twórcy platform społecznościowych ograniczają moc linków wychodzących, co wynika z tego, że chcą zatrzymać ruch jak najdłużej w swoim serwisie, jednak istnieje parę miejsc, w których możesz zamieścić odnośnik istotnie wspomagający proces pozycjonowania. Jest tak na przykład w przypadku linków osadzonych w opisie profilu na LinkedInie.
- Współpraca z innymi stronami polegająca na możliwości zamieszczenia swojego linku na czyjejś witrynie – zazwyczaj przekierowanie zostaje osadzone w artykule sponsorowanym opracowanym specjalnie na tę okazję. Można też rozliczyć się barterem, czyli wymienić się linkami do swoich witryn.
- Gościnne publikacje – kolejna forma współpracy między stronami, na nieco innych zasadach. W jej ramach możesz zostać zaproszony przez właścicieli innego bloga do podzielenia się swoją ekspercką wiedzą.
- Linkowanie wewnętrzne – istotnym aspektem optymalizacji strony pod kątem SEO jest również skuteczne rozmieszczenie przekierowań w obrębie swojej strony. Polega to na tworzeniu linków pomiędzy różnymi zakładkami witryny. Dzięki temu użytkownicy mogą się łatwiej poruszać pomiędzy poszczególnymi podstronami, a roboty wyszukiwarek przychylniej patrzą na Twoją stronę.
Materiał zewnętrzny