Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGM) zamierza rozbudować i unowocześnić dotychczasowy port w Gdańsku do imponujących rozmiarów. Centralny Port ma być w stanie obsłużyć około 100 mln ton ładunków rocznie. Szacuje się, że inwestycja będzie kosztować kilka miliardów euro, a cała budowa ma się rozpocząć do 2020 roku.
Temat Centralnego Portu od pewnego czasu pojawiał się w dyskusjach polityków. Koncepcję rozbudowy portu uwzględniono nawet w „Strategii rozwoju portu Gdańsk do 2027”. Pod koniec marca na spotkaniu w Gdańsku, do projektu odniósł się minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Marek Gróbarczyk.
„Inwestycja dotycząca budowy Portu Centralnego będzie jednym z najważniejszych elementów rozwoju polskiej gospodarki morskiej. Wzmocni potencjał Gdańska jako największego polskiego portu morskiego zdolnego do konkurowania z portami Europy Zachodniej. Budowa Portu Centralnego jest bez wątpienia potrzebna, co potwierdzają dostępne analizy rynkowe” – powiedział minister.
Czytaj także: Geostrategia, czas na radykalne zmiany
Z najnowszych informacji Dziennika Gazety Prawnej wynika, że port ma obsługiwać aż 100 mln ton ładunków rocznie. A na jego terenie ma powstać kilka terminali, wśród nich: pasażerski, baza przeładunku kontenerów i jednostek transportujących samochody. Powiększony port, miałby pełnić funkcję lidera regionu, z którego mogłyby korzystać również państwa niemające dostępu do morza, a to z kolei pozytywnie wpłynęłoby na rozwój handlu.
Koszty projektu są imponujące, jak podaje Ministerstwo to kwota „kilku miliardów euro”. Póki co nie jest jednak znany dokładny termin rozpoczęcia prac, wiadomo tylko że mają ruszyć do 2020 roku. Zakłada się, że inwestycja zostanie ulokowana pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem.
„Głębokowodne nabrzeża przeładunkowe mają powstać po 2020 roku. Pudowa będzie przebiegać etapami – Przygotowania ruszyły. W tym roku ogłosimy przetarg na studium wykonalności” – podaje DGP, cytując Ministerstwo Gospodarki Morskiej.
Jak będzie się prezentował Centralny Port? Poniżej koncepcja rozbudowy:
Ze względu na koszt projektu, pojawiają się pytania o źródło sfinansowania nowego gdańskiego portu. Resort jest otwarty na różne możliwości takie jak: fundusze europejskie czy modele PPP (partnerstwo publiczno-prywatne). Jak mówi prezes Portu Gdańskiego Łukasz Greinke, firmę czeka poszukiwanie prywatnych inwestorów, chętnych na model „wybuduj, operuj, transferuj”.
Czytaj także: Facebook w Polsce zostanie zablokowany?! Zaskakujące doniesienia portalu money.pl