Polska Akademia Nauk poinformowała, że wymagana dotychczas znajomość teorii ewolucji z zakresu biologi w szkołach podstawowych nie będzie wymagana tak jak dotychczas to miało miejsce.
Na profilu głównym Polskiej Akademii Nauk pojawił się niepokojący wpis, według którego z dotychczasowego programu biologii dla szkół podstawowych zniknie pojęcie ewolucji. W poście można przeczytać: Na stronie MEN zamieszczona została nowa podstawa programowa do biologii dla klas V-VIII szkoły podstawowej. Można zauważyć zniknięcie ewolucji z wymagań ogólnych.
W obecnie obowiązującym programie nauczania biologii można przeczytać: Uczeń opisuje, porządkuje i rozpoznaje organizmy, wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne zachodzące w wybranych organizmach i w środowisku, przedstawia i wyjaśnia zależności między organizmem a środowiskiem, wskazuje ewolucyjne źródła różnorodności biologicznej.
Pojęcie ewolucji nie będzie jednym z głównych zagadnień z biologii tak jak do tej pory. Polska Akademia Nauk informuje, że znajomość pojęcia ewolucji co prawda zostaje w zakresie pojęć szczegółowych, ale nie będzie ona obowiązkowa. Poinformowano również, że zniknęło część zagadnień z zakresu genetyki oraz ochrony środowiska.
Ponieważ sprawa nabrała medialnego rozgłosu Komitet Biologii Środowiskowej i Ewolucyjnej Państwowej Akademii Nauk wydał oświadczenie w tej sprawie: Podstawowym mankamentem nowej podstawy programowej jest marginalizacja nauczania o ewolucji, które zostało sprowadzone do wyrwanych z kontekstu zagadnień, poruszanych na końcu cyklu nauczania biologii. Z celów kształcenia, czyli wymagań ogólnych zniknęło zdanie „[uczeń] wskazuje ewolucyjne źródła różnorodności biologicznej”. Wymaganie to zapewniało obecność myślenia ewolucyjnego w całym cyklu nauczania biologii, a zwłaszcza przy omawianiu różnorodności biologicznej. […] Z treści kształcenia zniknęło wymaganie szczegółowe „[uczeń] przedstawia źródła wiedzy o jej przebiegu [tj. ewolucji]”. To wymaganie umożliwiało powiązanie pojęcia ewolucji z dotychczasową wiedzą ucznia, np. na temat genetyki, ekologii czy budowy organizmów. Pozwalało wykazać, że teoria ewolucji ma solidne podstawy naukowe. Bez tego powiązania, zagadnienia ewolucyjne są abstrakcyjne, tracą swoją moc wyjaśniającą i integrującą w nauczaniu biologii.
W tym samym oświadczeniu można przeczytać, że według Komitetu Biologi Środowiskowej i Ewolucyjnej wyeliminowanie pojęcia ewolucji z zakresu pojęć podstawowych jest dużym krokiem wstecz jeżeli chodzi o nauczanie z zakresu biologii.