• Redakcja
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Patronat medialny
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    Białoruś dostarcza broń Rosji. „Broń jest teraz bardzo potrzebna”

    Białoruś ogłasza mobilizację rezerwistów przy polskiej granicy

    Trump ostro o Zełenskim: „To musi się skończyć”

    Trump wydał nowe oświadczenie ws. ataku na Iran. Kiedy nastąpi?

    Dwaj obywatele Etiopii biegali nago po Lubinie. Złożyli wyjaśnienia!

    Dwaj obywatele Etiopii biegali nago po Lubinie. Złożyli wyjaśnienia!

    Korea Północna reaguje na wojnę Izrael-Iran! Jest ostrzeżenie dla świata

    Korea Północna reaguje na wojnę Izrael-Iran! Jest ostrzeżenie dla świata

    Trump zapowiada, że USA przejmą Strefę Gazy. „Zrównamy teren z ziemią”

    Media w USA: Trump zatwierdził plan ataku na Iran!

    Putin

    Rosja wprost ostrzega USA. „Niekontrolowane konsekwencje”

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    Białoruś dostarcza broń Rosji. „Broń jest teraz bardzo potrzebna”

    Białoruś ogłasza mobilizację rezerwistów przy polskiej granicy

    Trump ostro o Zełenskim: „To musi się skończyć”

    Trump wydał nowe oświadczenie ws. ataku na Iran. Kiedy nastąpi?

    Dwaj obywatele Etiopii biegali nago po Lubinie. Złożyli wyjaśnienia!

    Dwaj obywatele Etiopii biegali nago po Lubinie. Złożyli wyjaśnienia!

    Korea Północna reaguje na wojnę Izrael-Iran! Jest ostrzeżenie dla świata

    Korea Północna reaguje na wojnę Izrael-Iran! Jest ostrzeżenie dla świata

    Trump zapowiada, że USA przejmą Strefę Gazy. „Zrównamy teren z ziemią”

    Media w USA: Trump zatwierdził plan ataku na Iran!

    Putin

    Rosja wprost ostrzega USA. „Niekontrolowane konsekwencje”

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
Strona Główna Gospodarka Biznes

To pracownik najlepiej reklamuje własną firmę. Badania to potwierdziły

18 lutego 2025
Kategorie: Biznes, Gospodarka
studenci

Fot. pixabay.com

UdostępnijPodaj dalejUdostępnijWyślij

Europejskie badanie z udziałem polskich ekspertów pokazało duże znaczenie, jakie dla reputacji firmy mogą mieć aktywni w mediach społecznościowych szeregowi pracownicy. Mogą oni sprawnie i niedrogo wypromować przedsiębiorstwo – jednak tylko, jeśli będą to robić z własnej woli.

Specjaliści z Akademii Leona Koźmińskiego oraz ESCP Business School przekonują, że publikowane w mediach społecznościowych opinie pracowników o ich własnej firmie to jedno z najbardziej wiarygodnych źródeł informacji o pracodawcy.

Tego typu posty to według badaczy „magnes” dla partnerów biznesowych i kandydatów do pracy.

Można powiedzieć, że osiem na dziesięć osób ufa rekomendacjom szeregowych pracowników, a nie ich szefom. Dlatego starania o jak najlepszy wizerunek firmy zacząć od jej wnętrza.

„Wielu szefów zastanawia się, jak można doprowadzić do sytuacji, gdy pracownicy będą sami z siebie dobrze mówić o firmie poza pracą. Tymczasem popularne również w Polsce zjawisko ’employee advocacy’, czyli rzecznictwo pracowników, polegające na uczynieniu ich ambasadorami firmy, wchodzi na nowy poziom i obejmuje również obszar mediów społecznościowych” – podkreśla kierownik projektu, opisanego na łamach „European Management Journal”, prof. Paweł Korzyński.

Naukowcy w trakcie własnych badań przeanalizowali rolę pracowników we wspieraniu działań firm w social mediach. Swoje hipotezy przetestowali na grupie prawie 100 pracowników naukowych z 19 krajów, którzy w ciągu ostatnich lat publikowali artykuły w renomowanych czasopismach.

„Uważamy, że te osoby pełnią funkcje reprezentantów uczelni w jej relacjach interesariuszami. Dzięki temu mają największy wpływ na sposób, w jaki otoczenie postrzega instytucje, w których pracują. Badania potwierdzają, że pracownicy naukowi chętnie angażują się w komunikację o marce pracodawcy w mediach społecznościowych, gdzie często są osobami 'pierwszego kontaktu’, np. dla studentów” – tłumaczy ekspert.

Według autorów publikacji wraz z rozwojem tzw. rzecznictwa pracowników rośnie świadomość, iż mogą oni przynieść firmie więcej korzyści, niż chociażby kampanie wizerunkowe. „Dobrowolna promocja organizacji przez ludzi, którzy w niej pracują, jest przede wszystkim wiarygodna. Badania pokazują, że szeregowi pracownicy cieszą się 8 razy większym zaufaniem niż dyrektorzy, również wewnątrz samej firmy” – mówi prof. Korzyński.

Niektóre organizacje próbują (na przykład stosując systemy nagród) aktywnie nakłonić swój personel do publikowania w sieci promujących markę treści. To jednak niekoniecznie najlepsza strategia. „Wyniki naszego projektu wyraźnie wskazują, że aby ludzie robili to dobrowolnie i czerpali satysfakcję, trzeba m.in. włączać ich w procesy decyzyjne, budować relację opartą na zaufaniu, a także zapewniać poczucie sprawczości i realnego wpływu na przyszłość organizacji” – mówi badacz.

Naciski na jak najintensywniejsze promowanie przedsiębiorstwa odnoszą skutek odwrotny. Podstawą sukcesu jest wolna wola, własna inicjatywa i dobra zabawa pracowników – przekonują naukowcy.

Autorzy publikacji potwierdzają, że największym kapitałem firmy są jej pracownicy. „Zamiast tworzyć kosztowne reklamy lub angażować do promocji liderów opinii, wystarczy rozejrzeć się dookoła i zadać sobie pytanie, którzy członkowie zespołu mogliby zostać ambasadorami marki” – zwraca uwagę profesor.

Do tego zadania szczególnie nadają się niektóre osoby. „Z naszych analiz wynika, że najlepiej w tej roli sprawdzi się osoba z rozbudowaną i różnorodną siecią kontaktów w mediach społecznościowych, dzięki czemu istnieje większe prawdopodobieństwo interakcji z potencjalnymi interesariuszami firmy. Po drugie musi być ona na bieżąco z aktualnymi wydarzeniami i interesować się działalnością firmy jako całości, np. poprzez obserwowanie profili społecznościowych, uczestniczenie w dyskusjach pod postami i wchodzenie w interakcję z tymi treściami za pomocą różnych przycisków reakcji” – dodaje.

Według naukowców uzyskane przez nich wyniki mogą zawierać cenne wskazówki dla kierowników działów marketingu i HR w dużych organizacjach, jak również dla osób kierujących małymi firmami o ograniczonym budżecie.

Badacze zwracają jednocześnie uwagę na przykłady sukcesów znanych firm, które zastosowały opisaną strategię. Do takich przedsiębiorstw należy Firma Dell, która w 2015 roku uruchomiła wśród pracowników program ambasadorów. W ciągu zaledwie dwóch lat udostępnili oni w sieci 150 tys. tys. różnych treści na temat swojego pracodawcy. Osoby zatrudnione w firmie dotarły w ten sposób do 1,2 mln osób, a to przełożyło się na 45 tys. odwiedzin firmowej witryny.

Sukces programu był tak znaczący, że do połowy 2015 roku program ambasadorów zgromadził 10 tys. chętnych do pracy w przedsiębiorstwie.

Więcej informacji na TEJ stronie. (PAP)

Źródło: Serwis Nauka w Polsce – www.naukawpolsce.pap.pl

Tagi badaniefirmapracownicyreklama
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wiadomości
  • Gospodarka
  • Sport
  • Kultura
  • Historia
  • Publicystyka
  • Moto
  • Koronawirus

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine