Sosnowieckie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej zaprzestaje eksploatacji legendarnej marki autobusowej- węgierskiego Ikarusa. Autobusu, który był hitem i gwiazdą krajów byłej RWPG.
Na dziś zaplanowano uroczyste pożegnanie poczciwego Ikarusa. Autobus stanie się zabytkiem, będzie można go oglądać tylko na dniach otwartych PKM oraz w Izbie Tradycji sosnowieckiego przewoźnika komentuje Rafał Łysy z miejskiego magistratu.
Izba Tradycji Komunikacji Miejskiej do, której trafi legendarny pojazd zostanie otwarta w będzińskim oddziale Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej. Sosnowiec jest kolejnym miastem po Świerklańcu, Jaworznie i Tychach, który wycofuje Ikarusy z bieżącej eksploatacji. Warszawa również wycofuje węgierskie autobusy na rzecz Mercedesa Conecto, warszawskie MZA kupiło w 2012 roku 60 sztuk tych pojazdów.
Czytaj także: FSC - wyroby 4x2
Marka Ikarus swoimi korzeniami sięga do 1913 roku, już wtedy produkowano tam samochody. Rozkwitu marki nie przerwały obie wojny światowe. W połowie lat ’50 zdecydowano się na zagraniczne rynki (Chiny, Egipt, Birma). W 1962 roku sprzedano 8000 autobusów zagranicę. Największy rozkwit zakładu to lata ’70 (1971 rok- 100 tysięczny autobus, w 1973 roku Ikarus stał się czwartym co do wielkości producentem autobusów na świecie). Największym nabywcom węgierskich pojazdów była Niemiecka Republika Demokratyczna, lecz po zjednoczeniu Niemiec w 1989 roku zyski spadły o 10 procent.
źródło: auto.dziennik.pl
fot: wikimedia.org